«Se mot Randaberg!» – Digitale skritt mot framtidens skole

Dette innholdet er 11 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Digitalisering av tekstkulturen har framtvunget en åpenhet for nytenking om lesing, skriving og literacy i ulike forskningsfelt, samtidig som ideen om grunnleggende ferdigheter er i ferd med å få ankerfeste i utdanningspolitisk tenkning nasjonalt og internasjonalt. Læreplanene i Kunnskapsløftet hviler tungt på språklige ferdigheter og evnen til å navigere i en digital tekstkultur, slik dette er beskrevet i OECDs tre nøkkelkompetanser for deltakelse i et moderne kommunikasjonssamfunn. Skolen står foran store utfordringer med tanke på å tilpasse pedagogisk praksis til den digitale hverdagen som også elevene er en del av fra tidlig alder.

Avstanden øker mellom elevenes forankring i en digital offentlighet som lesende og skrivende – og lærende – individer på den ene siden, og de aktivitetene som foregår på skolen. Mye av grunnen til dette gapet er begrenset tilgang til datautstyr, selv på skoler med god PC-dekning.

24. mai 2012 vedtok kommunestyret i Randaberg å bygge nye Harestad skole. Ungdomstrinnet skal bygges uten datarom, og hver elev og ansatt skal få hver sin bærbare digitale dings.  Til grunn for dette ligger det en spenstig, men realistisk, visjon om at i framtidens skole må ungdomsskoleelever ha 1-til-1-tilgang til en digital enhet for å være fungerende elever og borgere i samfunnet.

Bakgrunnen for dette vedtaket er et pilotprosjekt, der en 9.-klasse ved Harestad skole fikk tildelt nettbrett til hver elev. Erfaringene fra prosjektet er positive – spesielt når det gjelder tilgang til informasjonteknologi, naturlig nok, og til elevenes opplevelse av seg selv som lesere og skrivere, og ikke minst så rapporterer elevene om en mer autentisk skolehverdag. En vel så viktig erfaring fra Harestad-piloten er at det er et stort potensial for pedagogisk utviklingsarbeid.

«Se mot Randaberg! Digitale skritt mot framtidens skole” er et planlagt samarbeid mellom Randaberg kommune og Lesesenteret (UiS). Prosjektet tar sikte på å utvikle rammer og innhold for en pedagogisk praksis som er tilpasset den digitale hverdagen som omgir skolen. På den måten vil prosjektet berede grunnen for innflytting i den nye Harestad skole, og samtidig gå foran i utviklingen av skolen nasjonalt og internasjonalt.

Prosjektet vil ha fokus på å utvikle god faglig og pedagogisk praksis som forholder seg aktivt til de mulighetene for bedre læring som teknologien tilfører, samt å samle og formidle kunnskap om muligheter og begrensninger knyttet til den uunngåelige teknologiseringen av klasserommet.

Lesesenteret går inn i prosjektet med et PhD-stipendiat, forskere og fagfolk som arbeider med skoleutvikling knyttet til den store nasjonale ungdomstrinnssatsningen, og vil bidra substansielt til kompetanseheving av lærerkollegiet som involveres. Skolekontoret i Randaberg og Harestad skole står for den praktiske koordineringen av prosjektet lokalt i kommunen.

Se mot Randaberg! Digitale skritt mot framtidens skole” vil utvikle og formidle kunnskap og kompetanse lokalt, nasjonalt og internasjonalt, og det vil bidra til at nye Harestad skole kan bli et av skole-Norges flaggskip.

Så langt har vi sikret at prosjektet kommer igang med en klasse på 8. trinn Harestad skole høsten 2013. Vi har satt en foreløpig ramme på rundt kr. 4 000,- (eks mva) på maskin til elever og lærere. Det skal være en realistisk sum. Hvilken type maskinvare det blir har vi ikke bestemt. Vi har en forkjærlighet for nettbrett (+ tastatur), og tror det best kan løse de utfordringene vi ønsker å ta med inn i prosjektet. Da står det i praksis mellom iPad, Nexus 10 (eller en variant med Android) og Surface (eller annen Win8-variant). Personlig tror jeg at Microsoft er inne på noe viktig med Win8 som kan erstatte den klassiske multifunksjonelle bærbare PCen med noe som kanskje klarer å romme det beste fra begge verdener… men vi er et stykke fra å ha landet den avgjørelsen enda.

Det er selvfølgelig ingen som tror at vi er den første skolen som tar steget ut og gir elevene 1-til-1-tilgangen i grunnskolen – det er det flere som har gjort. Men – meg bekjent er det ikke noen som har fått med seg sentrale aktører innen skoleforskning i denne overgangen. Jeg ser frem til å kunne sette igang et prosjekt hvor vi kan få god viten om og sette en stødig retning innen IKT og skole sammen med Lesesenteret, og på den måten sikre at det vi gjør er vel fundert og godt for alle parter.

Vi jobber for tiden med å gjøre prosjektbeskrivelsen helt ferdig og å utvide prosjektet til hele 8. trinn (3 klasser) på Harestad skole. Sikrer vi en klasse til, skal vi klare å hoste opp midler til enda en klasse. Skulle det være noen der ute som ser nytten av å være en samarbeidsparter med oss i dette prosjektet og bidra på den tekniske fronten er det bare å ta kontakt ;-)