Og -der- var vi nesten i gang…

Dette innholdet er 11 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Dagen er kommet. Skoleåret har startet. Elever på 8. trinn har fått datamaskiner siste time første skoledag. Pakket dem ut og ladet dem opp hjemme. Første time andre skoledag samles alle i kantinen. Elevene skal guides gjennom første oppstart av Win8, installasjon av en pakke programmer og bruk av Google Drive. 75 maskiner med WiFi og samme antall ivrige nye 8.-klasseelever på ett sted. Tre Cicso-basestasjoner på plass. Gikk det bra?

Njei. Det trådløse nettverket gjorde ikke jobben. Elever kom på det trådløse nettet, men datt ut og inn hele tiden – og mye av det som skulle foregå i denne økten handlet nettopp om å komme seg på nett.

Vi flyttet etter en stund derfor ut av kantinen og klassene trakk seg tilbake til klasserommene sine. Jobben ble da å få gjort ting effektivt i hvert klasserom – hvor det var en Cisco-basestasjon. Det vi da fant ut var at basestasjonen slapp inn omtrent 20 maskiner og når det da var 25 elever i klassen ble det problemer. Noen var inne, noen kom inn og da datt andre ut. Det ble veldig haltende og oppstykket – og vi kom ikke helt i land med det vi hadde planlagt.

God stemning – til tross for tekniske problem.

Elevene (og lærerne) skal ha all ære for at det ikke gikk fullstendig på trynet. De oppførte seg eksemplarisk! Elevene lyttet til lærerne, gjorde det de skulle og hadde full kontroll over egen utålmodighet.

Nå, tredje dag, har vi bedre oversikt over situasjonen. Basestasjonene er slått over fra å bruke B/G/N-signaler til bare å bruke B/G. N-signalet gjør at maskinene kan snakke enda kjappere via WiFi og er standard på alle nye maskiner, men det har nok krevd for mye av Cisco-basene våre når det var så mange maskiner N-signaler på ett sted. Med bare B/G har det fungert fint. Alle elever er nå på nett og har fått installert nødvendig programvare fra nettet. At vi ikke kan bruke N-signaler er greit nok, men det blir bra å komme seg over på et enda bedre Cisco-nettverk over jul. «High density» betyr visst noe i WiFi-verden og det ser ut til at vi ikke var helt på plass der.

Av 75 maskiner var det bare -en- som ikke virket helt slik den skulle. Av en eller annen grunn finner den ikke det trådløse nettverkskortet. Antakeligvis er det noe som er løst inne i maskinen. Klassisk reklamasjon :-)

I løpet av uken skal vi få kurset alle elevene i enkel deling av ting og tang i Google Disk og få Google Disk-klienten knyttet til elevens konto, slik at de kan lagre ting direkte på harddisken og finne det igjen i skyen (og omvendt!).

Så er det tut og kjør videre med digitale arbeidsbøker og mange nye muligheter hverken elever eller lærere har hatt før.

,