Jeg lærte noe nytt i dag…

Dette innholdet er 11 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.
En ser aldri helt normal ut i et webkamera :-)

Elevene har en oppgave de fleste synes er kjekk og noen hater intenst. De har fått to spørsmål – hva er filosofi? og hva er et filosofisk spørsmål? Men de skal ikke skrive ned svaret. Svaret har de skrevet ned her. Det de skal gjøre er å filme seg selv svare på spørsmålet – og filmklippet skal ikke være på mer enn 1 minutt. Elevene får heller ikke lov til å «lese» fra et ark mens de snakker. De skal snakke til kameraet – og det er her noen synes at det blir vanskelig. De liker ikke å høre eller å se seg selv. Etter de er ferdig med å spille inn noe de er fornøyd med skal de laste det opp i RLE-mappen de har delt med meg i Google Disk.

Det er utrolig hva elevene gjør av innsats for å være sikker på at det de sier høres fornuftig ut. Her er det ingen halve setninger og klipp og lim fra nettsider de ikke har lest. De tenker igjennom hva de vil si og jeg er temmelig sikker på at elevene som i klippet svarer godt på hva filosofi er også husker det en god stund fremover. Og så kan jeg i ro og mak gi tilbakemeldinger direkte til den enkelte elev, uten at resten av klassen har sett eller hørt hva eleven sa og hva jeg ga som tilbakemelding.

Jeg oppdaget at Windows 8 har en litt snedig mulighet ved at en kan se kamera-appen samtidig som en kan ha oppe en nettside. Jeg visste jo at du kunne dele opp app-vinduene slik i Win8, men jeg tenkte ikke på at kameraet fremdeles ville kunne ta opp. Resultatet blir nok at noen elever slenger noen blikk til høyre mens de filmer seg selv :-)