https://twitter.com/fraserspeirs/status/624914393818636288
Det er helt riktig det Fraser Speirs her viser til. (Han var forøvrig første mann ut med en 1-til-1-løsning med iPad for skole!) Jeg har tidligere brukt det samme argumentet han fører her for vanlige apper (til iPad) i skolen. Hvis elevene har 1-til-1 (og til en viss grad i med unik bruker med 1-til-mange), så vil ordinær web-bruk føre til at elevene blir profilert til reklame – og det temmelig effektivt også. Det tar ikke mange klikkene før dette er overført til Facebook-kontoer o.l. Og om profilen mot formodning ikke blir knyttet til et navn i første runde, er den likevel temmelig nøyaktig og dermed verdifull for de som lever av å profilere reklame o.l. til sluttbrukere og andre foretak.
Du skal ikke lengre enn til dagbladet.no. Der talte jeg raskt opp at 13 «trackere» (til reklame, sosiale nettverk og/eller profilering) blir kontaktet når du laster inn forsiden, utenom dagbladet.no selv. vg.no har 8 «trackere», i tillegg til seg selv. aftenposten.no har 14. Det er bare å ta for seg de vanlige nettstedene elevene bruker.
Dette er ikke et innlegg om å gi opp alt håp om kontroll av hvilken informasjon vi gir fra oss når vi surfer. Det er mer et lite spark i leggen til dem som tror at du kan leve ren og rettferdig når du lar elevene surfe på webben. «Trackere», både reklame, sosiale nettverk og profilering, er i dag en helt naturlig del av hvordan verdensveven fungerer.
Det beste vi kan gjøre i skolen er å lære elevene våre at det er slik det er. Det er slik webben virker. Vi må vise og forklare dem hva reklame og profilering er, slik at de skjønner hvordan det virker. Først da kan de forholde seg til det på en fornuftig måte. Kanskje lærerne må lære det først…
Forresten – udir.no har 4 «trackere». Sjekk ut hvilke på bildet til høyre :-)
PS! www.wikipedia.org har 0. Kult!
Legg igjen en kommentar