En oppdatering om den lokale spillskyen

Ingenting er som en oppdatering midt i ferien. Da har jeg testet en del på det lokale spillsky-løsningen fra forrige blogginnlegg og gjort noen endringer for å gjøre den enda bedre.

Jeg har bitt i det sure eple og innrømmet for meg selv at støtten for NVidia-skjermkort er bedre enn støtten for AMD-skjermkort blant de som lager streaming-programmer. Det er surt, fordi maskinpakken fra forrige blogginnlegg er teknisk sett god nok. Det er bare det at ingen støtter funksjonene i skjermkortet særlig godt når de skal komprimere skjermbildet og sende det over verdensveven til en annen maskin. De støtter AMD Vega, men bare ikke så bra. Spill som ikke krever noe særlig av skjermkort eller CPU fungerer fint. Spill som krever litt mer glir godt på spillmaskinen, men hakker på webklienten som spiller på den. Et godt eksempel på dette var «Gone Home«. Æsj…

Så jeg kjøpte inn en maskin til med et NVidia-skjermkort (GTX1650) og det var en helt annen verden som møtte meg. «Gone home» var plutselig bare smoooooooooth på webklienten – og det var absolutt alle andre spill også. Og jeg må bare innrømme for meg selv at det var mye kjekkere å spille på maskin med NVidia-kort, selv om det fordyrer maskinen en del.

Nå ser den slik ut (hos Dustin)…

…til den nette sum av kr 3 836,75 eks. mva. Men det er den jammen verdt! Denne maskinen kan spille alt – og den kan spille det bra. <GAMERMODE>Kanskje den ikke kan spille FullHD (eller 4K) i 60FPS, men husk at dette er en maskin som skal stream max 10mbit/s til maskiner med 1366×768-oppløsning.</GAMERMODE>

Jeg har også skiftet streamerprogram fra Rainway til Parsec. Parsec har nettopp fått støtte for webklient, slik at det er mulig å spille i nettleseren. Den er faktisk bedre enn Rainway. Støtten for UPnP er også bedre i Parsec, noe som betyr at det er enklere å koble maskiner til spillskyen på andre siden av brannmuren på skolen.

Den største utfordringen i løsningen så langt er at de som kobler seg opp til spillskymaskinene får tilgang til hele maskinen. De er ikke administrator på Windows-maskinern, men de endre på innstillingene i Parsec. Det liker jeg ikke, så Parsec har fått et forslag i innboksen sin om at de som kobler seg opp i alle fall ikke skal kunne endre oppsettet i selve Parsec-systemet som sviver på maskinen. For å bote på situasjoner som kan oppstå fordi elever ikke alltid vet hva de gjør (jeg stoler jo på at de ikke vil tulle til tingene) har jeg laget en enkel rutine for å sette opp maskinen på nytt med alt innhold inntakt (takk, Clonezilla). Jeg skulle gjerne hatt et fullt ut automatisert oppsett for den lokale spillskyen, men det får jeg tenke på i neste runde. Alt er mulig å få til – det koster bare litt mer penger hele tiden.

Og for dere (få) der ute som allerede har et oppsett med gode spillmaskiner i skolen – ta en kikk på Parsec og se på muligheten for å unngå at maskinene på rommet står og gjør ingenting etter skoletid…


Publisert

i

,

av

Kommentarer

2 kommentarer til “En oppdatering om den lokale spillskyen”

  1. Christer avatar
    Christer

    Kjekt å følge deg Odin. Jeg har noen Quadro K5000 liggende å støve her, dersom det kan være av interesse i «labben» din.

    1. Odin avatar

      Hei, Christer! Alltid fint å høre at noen liker det jeg rabler om på bloggen! Det kan godt hende jeg tar kontakt med deg ;-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.