Spennende artikler på nett

NRK har snakket med FramsIKT og laget en artikkel omkring bruk av iPad i skolen. Det er to tanker som umiddelbart slår meg. 1) At det tydeligvis ikke er noen grunnskolen som har prøvd dette i særlig skala (utenom kanskje oss :-) og 2) TF101 med tastatur-docking (som vi har i vårt prosjekt) løser en del av de utfordringene som tas opp under overskriften «Kan ikke erstatte PC». Jeg er også veldig enig i de momentene Erling Larsen fra Eplehuset trekker frem i forhold til at det er en del premisser for bruk av nettbrett som er annerledes enn ved bruk av PC i skole.

Jeg tror (og håper) at vi har klart å ta hensyn til en del av disse utfordringene og premissene i vårt prosjekt ved å legge oss på en linje med at nettbrettet skal være elevenes personlige brett (selv om det er skolens eiendom) og at vi kan distribuere programvare på en god måte gjennom at vi ikke er låst til en bestemt måte å gjøre det på. Jeg jobber med å samle litt informasjon om de utfordringene vi møter i grunnskolen ved bruk av nettbrett. Det begynner å tegne seg et litt annet bilde for grunnskoler enn videregående skoler. En ting som er nokså fremtredende (tror jeg) kommer til å være mangel på digitale læringsressurser til grunnskolen som kan dekke opp behovet for lærebok. Der er nok utvalget for videregående skole en del bedre.

Akkurat nå føler jeg at jeg ligger litt bakpå i forhold til innsamling av informasjon fra elevene til seinere evalueringer av nettbrett-prosjektet vårt, men jobben som undervisningsinspektør er nå den jobben jeg først og fremst har på skolen og det er alltid hektisk til midt i september. Jeg skulle ønske jeg hadde mer tid til dette prosjektet… sukk…

Men… i Danmark ligger de ikke akkurat på latsiden når de skal satse på IKT i skolen. Jeg kom over en pressemelding fra Undervisningsministeriet. De satser nå utrolig friskt på IKT i grunnskolen/folkeskolen med denne smørbrødlisten:

1. Støtte til indkøb af digitale læremidler.
2. Effektiv distribution af digitale læremidler.
3. Trådløst netværk på skolerne frem mod 2014.
4. Adgang til computere for alle elever frem mod 2014.
5. Videreudvikling af nationale test og afgangsprøver.
6. Klare mål for anvendelsen af digitale læremidler og digitale læringsmål.
7. Forskning og udvikling af it-baserede læringsformer.

Det er spesielt punkt 3 og 4 som virkelig er spenstig! De har også satt av en masse penger til dette løftet. En kan også lese mer om denne satsingen her.

Heads up, Kristin Halvorsen!

6 tanker om “Spennende artikler på nett

  1. Det er bra at framsIKT gir ærlige tilbakemeldinger om sine erfaringer. Det er helt nødvendig at disse diskusjonene går dypt og grundig. Jeg synes artikkelen fra NRK var ensidig i den grad at ingen andre prosjekter ble presentert. Jeg vet om ca 10 stk som fungerer bedre og hvor man har en annen IKT arkitektur enn i Sør Trøndelag fylkeskommune. Sikkerheten i deres WLAN løsning er helt avsindig der oppe og skaper store frustrasjoner for brukerne.

    Jeg har sett at du, Odin, er blant de som tenker grundigere før det settes i gang endringer. Behovet for endringer synes jeg kommer godt fram i NRK sin artikkel. At man må gå grundigere til verks og gjennomføre et nettbrett prosjekt på nettbrettenes premisser. Gjør man ikke det får man trøbbel. Min konkurrent i Eplehuset svarer utmerket på spørsmålene. Jeg synes at fremsIKT som Sør Trøndelag fylkeskommune sitt eget nettbrett prosjekt skal ha respekt for at de har gjort det på sin måt.

    Nettbrett i skole blir et laaangt lerret, som kommer til å blekes over tid. Vi er i en tidlig fase og heldigvis kan ulike prosjekter gå sin gang og gi ulik erfaring. Jeg for min del hopper ikke i stolen hver gang noen har andre synspunkter enn meg. Ulike synspunkter er sunt! Takk til deg Odin for dine bidrag i det store bildet:)

    1. Hva med å lokke de andre prosjektene litt mer ut i det fri? Jeg savner tilbakemeldinger fra prosjekter som ruller nettbrett ut i hele klasser/trinn i Norge! Det er stor forskjell på prosjekter som vil rulle ut nettbrett i stor skala (type FramsIKT og det vi holder på med) og klassesett-løsninger som skal flyttes fra klasse til klasse. Eplehuset sier indirekte viktige ting om at nettopp slike klassesett-løsninger ikke gjør rett overfor hvordan nettbrettet er tenkt brukt.

      Selv synes jeg rapporten fra FramsIKT er noe av det bedre jeg har lest. Det er lett å trekke ut hvilke fordeler de har opplevd og hvilke utfordringer de har hatt og vurdere dem opp mot egne prosjekt og erfaringer. I forkant av vårt prosjekt gjorde jeg en del av de samme vurderingene om utfordringer knyttet til dokumenthåndtering og distribusjon av programvare. Vi har også som intensjon å se i hvilken grad nettbrettet kan erstatte behovet for en ordinær PC i grunnskolen. Alt dette (og noe til) var med i grunnlaget for å velge TF101 fremfor iPad.

      Ting skjer så fort i denne IKT-verden at det jeg skriver nå kan være utdatert innen jeg trykker på «Send kommentar», men jeg tror ikke nettbrettet i form av en enkel iPad (eller en helt enkel TF101) kan dekke behovet for IKT i skolen i dag – og heller ikke på sikt! Men dette er et tema for et kommende innlegg på «IKT og skole» ;-)

  2. Hei igjen, Odin. Flere kundehistorier kommer etterhvert. Det er sånn at ikke alle ønsker publisitet før prosjektet har gått over lengre tid. Folk er forskjellig. Og slett ikke alle lider av skrivekløe som deg og meg. Jeg må vise respekt overfor de ulike prosjekteierne og kan heller ikke publisere uten godkjenning. Det kommer tilbakemeldinger i tur og orden framover.

    Min innvending mot NRK artikkelen var generaliseringen ut fra et svært lite utvalg. FramsIKT skal ha ros for at de er transparante utad. Men det betyr ikke at de er et representativt utvalg i mine øyne. 10 stk. ulike iOS prosjekter vil gi flere ulike løsninger, flere ulike prosesser. Jeg nevner… Forskjeller på barneskole, ungdomsskole og VGS. Forskjeller på privatskoler og offentlige skoler. Forskjeller i eksisterende IKT infrastruktur og eksisterende plattformer. Forskjeller utfra menneskelige sammensetninger. Forskjeller på budsjetter. Forskjeller på pedagogiske visjoner. Det er så mange flere momenter enn teknologien. Å snevre det hele ned til teknologi er nærsynt etter min mening.

    1. Jeg skjønner ikke helt at slike prosjekter er / skal være «hemmelige». Jeg regner med at det er skrevet noe om dem i en eller annen avis – eller på en hjemmeside. En skole som prøver ut noe spennende med nettbrett har en hjemmeside ;-)

      Det jeg er mest spent på er hva slags type prosjekter det er. Jeg er spesielt interessert i prosjekter som har 1:1-tilgang som en del av målsettingen sin. Det er jo ingen hemmelighet at jeg mener alt annet enn 1:1-løsninger i skolen ikke er å gå rett vei fremover. Det kan godt hende at et klassesett med nettbrett er kjekt og inspirerende og nyttig, men det er i beste fall en omvei mot det nødvendige målet om 1:1-tilgang i skolen. Det er derfor nødvendig med slike prosjekt som kan si oss noe om hvordan denne 1:1-hverdagen i grunnskolen bør/kan se ut. Det ikke sikkert at nettbrettet er løsningen, men jeg mener at det må prøves ut – og da trenger disse prosjektene å forene erfaringene sine slik at de gode løsningene kan stige ut av den felles erfaringen disse prosjektene gir.

Legg igjen en kommentar til Odin Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.