I dag var jeg på møte store deler av dagen, men jeg fikk tid til å se på og leke med noen interessante KOSTRA/Skoleporten-tall.

Antall PCer i skolen på nasjonalt plan har økt med 137% fra 2003 til og med 2009 (2010-tallene er ikke på plass enda). Det er spennende å se på økninger fra år til år (KOSTRA):

2004 2005 2006 2007 2008 2009
Økning fra forrige år 19,20% 20,48% 13,88% 18,40% 14,10% 7,30%

Tallene fra Skoleporten er noenlunde like (men tallmaterialet er ikke så nøyaktig). På Skoleporten finner du en grei oversikt over antall elever per PC:

2004 2005 2006 2007 2008 2009
Elev per PC 6,5 5,4 4,7 4,0 3,5 3,2
PC med internett 80,7% 85,7% 90,5% 94,2% 96,4% 97,3%

Der rare er at i 2009 er det flere kommuner som går ned i antall PCer. En del av de store kommunene står også mer eller mindre på stedet hvil, mens noen går opp. Det er tydelig at i 2009 begynner en del skoler å nå et slags «metningspunkt». Dette stemmer også med oss på Harestad skole (som forøvrig har 2,2 elever per PC). Vi har ikke mer plass til å sette ut maskiner, selv om vi har både råd og teknisk mulighet til å ekspandere.

Jeg lurer også på om nedgangen i en del av kommunene skyldes at gamle PCer «plutselig» går i stykker – og ingen har satt av penger til å erstatte dem. PC-satsingen har kanskje gått  i rykk og napp med investeringer uten en økonomiplan for at maskiner må byttes ut etter noen år. Det blir spennende å se når 2010-tallene kommer om dette er en korrekt antakelse, eller om de legger inn feil tall i GSI av og til :-) . Kanskje jeg rett og slett skal ta en telefon til noen av kommunene som gikk kraftig ned i antall PCer og spørre dem…

Hvis jeg har rett i at mange kommuner etter hvert har nådd et metningspunkt står vi antakeligvis foran en større endring i bruk av PCer i skolen. Hva gjør de for å øke antallet PCer ut over det de nå har? Er de overhode interessert i å gjør det? Hvordan opplever de bruken av IKT når metningspunktet er nådd? Synes de at det er nok PCer? Og hvilket vei skal de gå om de mener at det ikke er nok?