Excel ≠ Regnearket (med stor R)

Utgangspunktet er en klassisker. Microsoft sin Office-pakke er mer eller mindre enerådende – og for mange er regneark, tekstbehandling og presentasjonsprogram synonymt med Excel, Word og Powerpoint. Det er forsåvidt ikke noe galt i det. Det er bare sånn det er.

Det som kanskje ikke er like greit er at denne «synonymiteten» også ser ut til å være en del av skolens offisielle forståelse av IT i skolen. IT-kurs i skolen handler ikke om hvordan regneark kan brukes i klasserommet, men om hvordan Excel kan brukes i klasserommet. Navnet på et program er blitt et begrep. Jeg kan forstå det i en kommune hvor en har gjort et valg – og f.eks. valgt Microsoft Office-pakke til alle skolene. Men det begynner at du på et nasjonalt kurs om digitale verktøy i matematikkundervisningen møter det samme bytte mellom program og begrep begynner å bli galt.

Nettopp det har en kollega av meg i Randaberg støtt på. På offisielt videreutdanning blir han konsekvent lært opp i programmet Excel – ikke verktøyet regneark. Og ingen medstudenter eller forelesere stiller spørsmål ved dette – antakeligvis fordi ingen av dem vet bedre. Bortsett fra et stykk kollega da :-).

Det morsomme kommer når studenter, lærere og forsåvidt forelesere latterliggjør kvaliteten på dataparken i skolen. Trege maskiner som bare virker imellom og som gir elevene et dårlig tilbud – som igjen er et dårlig utgangspunkt for den opplæringen elevene skal få. Men… er det ikke nettopp den tidligere omtalte «synonymiteten» studenter, lærere og forelesere tar for gitt, som oppfordrer til bruk av programmer som låser skolene fast til systemer som igjen gjør at de klager på at ting ikke fungerer? Sutrer og klager de da ikke over elendig digitalt utstyr uten å være klar over at de selv faktisk er indirekte skyld i at de fleste skoler har dette dårlige tilbudet.

Hvis en klarer å heve seg over Microsoft Office-horisonten, og f.eks. kjøre et system som vi gjør på Harestad skole og Grødem skole, åpner verden seg for systemer som virker godt på eldre maskiner i år fremover.

Faktisk er forskjellen mellom Office 2003 og 2007/2010 såpass stor at det betyr noe når en først driver programspesifikk opplæring. I en ideell verden burde selvfølgelig foreleserne være flinke til å fremheve at det finnes mange forskjellige programmer du kan bruke som regneark i skolen. Kanskje fri programvare faktisk burde være en obligatoriske del av den digitale delen av lærerutdanning, rett og slett slik at lærerne vet at det finnes andre programmer (som er vel så funksjonelle som Microsofts Office-pakke). Monokulturer er aldri bra.

Hvorfor ikke bruke Excel i KoH som et animasjonsprogram? ;-)

En kommentar til “Excel ≠ Regnearket (med stor R)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.