På Harestad skole skal vi i gang med Acer W510 med Windows 8 (og Office 2013) fra høsten av. Siden anledningen på NKUL bød seg, stakk jeg innom Microsofts utstillerseminar…

Windows In The Classroom – muligheter med Windows 8, Office og Learning Suite
«Window in the classroom» er et foredrag der vi viser et stort sett av eksempler på hvordan læring kan foregå i praksis. Alt er basert på forskning, og eksemplene bygger på teori om de såkalte 21. århundrets ferdigheter. Gjennom foredraget vil du få demonstrert muligheter i Windows, Office og Learning Suite som du antagelig ikke visste var mulig! Du vil også få innsikt i hvordan nye typer enheter kan gjøre en forskjell i hvordan lærere underviser og elever lærer.

Jeg vet ikke om det bare var meg, men foredraget var… pussig. Det var mange store ord og løfter, som i beskrivelsen over, men det jeg så og hørte var hverken særlig overraskende eller nyskapende. Under foredraget ble Microsofts program/nettsted «Partners in Learning» (PIL) ved flere anledninger løftet frem som en virkelig bra ressurs for lærere som ville ta i bruk IKT i skolen. Nygjerrig på hva PIL var og litt usikker på om det var jeg som helt hadde gått glipp av hva det fantastiske i foredraget fra Microsoft egentlig var, satte jeg meg ned og tok meg et par timer på PIL.

Hovedinntrykket av PIL ble dessverre ikke noe annerledes enn utstillerseminaret. PIL inneholder mye innhold om hva PIL skal inneholde, men det er egentlig lite innhold der når alt kommer til alt. De bruker mange ord på å forklare helt ordinære ting, som er så selvfølgelig at lærere som trenger å vite det ikke burde vært lærere. Samtidig bruker de (som sagt :-) så mange ord og vendinger på å forklare det at ingen kommer til å gidde å lese alt – eller gjennomføre undervisningsoppleggene. Fremdeles litt usikker på om det bare var jeg som var vel negativ, fikk jeg flere bekjente til å ta seg en kikk på PIL. Dette var en nokså typisk tilbakemelding…

En norsklærer lærte meg om ordet svada engang, og sammenlignet dette med et fossefall. Kraftig og svulstig, som til slutt renner bort i ingenting. Det tror jeg beskriver dette [nettstedet] på en god måte. Det gir seg ut for å være en kjemperessurs. Valg av fag, emner, nivå, osv – det gir meg ingenting. I flere av fagene var det OneNote som gikk igjen. Flotte ord med Vygotsky blandet inn i sausen. Hvordan skal jeg da bruke dette? På den neste siden, hvor man skal lære hvordan man skal bruke teknologien i klasserommet, satt jeg igjen med… Hæ? Veldig lite konkret og igjen en mengde med svada. Dette er absolutt ikke noe jeg ville anbefalt til lærerne. De trenger konkrete redskaper med konkrete instrukser. Nettstedet ser for seg at teknologihungrige lærere med rykende, varm kaffe skal kose seg gjennom sidene hvor kreativiteten nærmest skal komme flytende. Dette var etter min mening skivebom.

Det virker som det er mye i PIL om hvordan en kan ta i bruk IKT i det undervisningsopplegget en hadde tenkt å gjennomføre uten IKT. En tilpasser teknologien til undervisningen – en setter strøm på arbeidsboken og blyanten. PIL tenderer derfor til bruk av IKT for slik det passer med undervisningen. En utvider sjelden undervisningens områder ut i nye felter fordi IKT gir helt nye muligheter en ikke kunne benytte seg av tidligere. Dette ble veldig tydelig under «Selecting the Rigth ICT Resources to Support Didactic Teaching Practices» i «ICT and Multiple Intelligences». Noen av tipsene der er så dårlige/feil at det er morsomt. Her er det også tydelige at det ikke er tatt høyde for Microsofts egen produkt Kinect, som nok kunne vært brukt med hell.

Microsoft fremhever sine egne verktøy så ofte som de kan. Det er ingenting galt i det – Office 2013 og OneNote er bra verktøy (men ikke enestående), men det får da være grenser for hvor revolusjonerende PhotoSynth, AutoCollage og WordWide Telescope er for all undervisning i skolen. Det blir alt for snevert, samtidig som fremhevingen av en del av disse produktene får alt til virke kunstig – de tværer ut ressurser av programmer som ikke var ment å bli brukt til dette. Microsoft har laget en IKT i skolen der IKT-universet utenfor Microsoft ikke eksisterer, og slik fungerer ikke IKT-verden lengre – i alle fall ikke på en PC :-)

BingMapSilverlightCrashGreit nok at en kan bruke IE og Bing, men (bare for å ta et eksempel) å late som om Bing Maps og PhotoSynth kan erstatte Google Maps og StreetView er latterlig. Forøvrig, denne PhotoSynth-istedetfor-StreetView-lenken fungerte ikke på min Acer W510 med 2GB minne og Windows 8 – hverken i Chrome eller IE10. Silverlight (som forøvrig er noe stort tull) trynte i begge nettlesere. Jeg har virkelig ikke gjort noen triks i Ludo med denne maskinen, og Microsoft sitt eget undervisningsopplegg tryner i Microsofts eget nye drømme-OS, med Microsofts egen nettleser på en ny maskin som skal være Microsofts ansikt utad. Ikke bra (selv om det nok knytter seg til et svak skjermkort i maskinen).

Og dessuten – mye av opplæringsmaterialet på PIL må lastes ned (godt eksemplet her), enten som Word-dokumenter (og noen gang PDF). Og så, og dette er nesten det beste av alt, må du følge lenker ut på Internett igjen i disse dokumentene! Hvilket århundre er dette fra?! De prøver å få skolen over i IKT-fremtiden med metoder fra fortiden. Jeg vet ikke om det er en god ide.

Nettstedet ser ut til å ha blitt utformet av en PR-avdeling på speed, men så glemte de å fylle det med innhold ut over noen skisser de hadde liggende (fra 2009).

I forhold til hva Apple har gjort for utdanningssektoren gjennom iPad, iTunesU og noen utrolige apper og hva Googles fri-tilgang-til-big-data-gjennom-(nokså)-åpne-standarder (+ noen fabelaktige online-verktøy) har betydd for tilgjengelig informasjon i skolen, blir Microsoft sitt bidrag gjennom PIL litt patetisk. Litt «Se, vi kan også!», uten at de egentlig har så mye å vise frem…

…og det som er så dumt er at Microsoft virkelig har noe de kan vise frem, men det er ikke PIL. I et touchgrensesnitt er Office2013 foreløpig den eneste eneren i kontorpakkeverden. Du har en fullverdig og solid kontorpakke som fungerer perfekt i nettbrettmodus – og den er mye bedre enn Apples Pages, Numbers og KeyNote. OneNote er heller ikke dumt, men fungerer best om du knytter det mot Office365 for Education – og mister dermed noe verdi om en ikke er det. Og at jeg (som den ihuga fri programvare-entusiasten jeg er) skriver dette, er sjelden vare – men jeg mener faktisk at Office 2013 er så bra på nettbrett at det er verdt å betale for :-)

Den andre tingen Microsoft har er Windows 8 på hybridmaskiner, som Acer W510 og en rekke andre. Disse maskinene kan du bruke både som nettbrett og som fullverdige PCer, og de gir deg muligheter og løsninger i skolen som andre nettbrett ikke kan – og det er mange i skolesektoren som opplever utfordringer og begrensninger med nettbrettene.

So – Steve Ballmer, if you’re reading this, please do something (anything) about the following…

  • Promote Win8-tablets, not WinRT, and good tablet hardware – and emphasize on the strength that all Win8-tablets can run every Windows program out there (and Java and Flash). But…
  • Use some developer muscles and make the divide between apps for iPad/Android and Win8 a lot smaller (buy an iPad and get some good ideas ;-) – and work with Google to get them to make really good apps for Win8. Just don’t say that the apps are coming – you’ve said that for quite some time now…
  • Make IE10 work perfectly with all important websites – it’s (still) a faster and better touch webreader than Chrome.

Pretty please?