Et eksempel på hva du kan gjøre…

Dette innholdet er 13 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

…og dette eksempelet er ikke særlig originalt. I det minste synes ikke jeg det, men jeg har oppdaget at mange lærere i grunnskolen ikke er klar over at dette er mulig – kanskje fordi elever bør ha hver sin datamaskin over tid for at det skal være praktisk å gjennomføre… og fordi de aldri har prøvd en wiki noen gang.

Del elevene inn i grupper. Hver gruppe skal jobbe med hver sin wiki-side om et tema i et fag, f.eks. RLE. En gruppe får ansvar for f.eks. buddhismen. Læreren har på forhånd opprettet wiki-sidene med noen enkle overskrifter som gir elevene et utgangspunkt, f.eks. som dette eksempelet. Du kan logge deg på med brukernavnet iktogskole og passordet skoleogikt hvis du vil prøve å redigere teksten, og du kan klikke på «Rik tekstredigering» om du ønsker en mer «vanlig» teksteditor. Elevene får så beskjed om å gå inn sin gruppes respektive side og lage en hel tekst. Siden læreren har opprettet en del overskrifter kan elevene redigere ulike avsnitt uten at de får problemer med at de redigerer på andre samtidige arbeider, selv om systemet passer på dette også. Læreren kan til enhver tid lett se hvem som har skrevet hva på siden ved å klikke på «Vis historikk»-fanen på siden. Læreren kan også se hva den enkelte elev har gjort på wikien og lett se ulike bidrag ved å klikke på «diff» i bidragslisten (lenken følger nå bruker Odin, men jeg legger det over til bruker iktogskole om noen bruker den :-) ).

Elevene skal jobbe sammen for å få teksten på wiki-siden så god som mulig. De kan bruker Internett (læreren har selvfølgelig en liste over gode nettsider), de kan gå på biblioteket, de kan besøke Buddhistforbundet i Stavanger, de kan kikke i klassesettet med RLE-bøker, de kan intervjue en buddhist osv. Poenget er at de må skaffe seg informasjon om tema, lese det, bearbeidet det og presentere det på wiki-siden. De kan godt arbeide i klasserommet, på biblioteket, hjemme eller ute et sted. Så lenge de har tilgang til Internett kan de legge ting inn i wikien. Det er ikke mulig å slette informasjon/sider fra wikien. Alt blir tatt vare på og læreren (og alle andre, om en ikke styrer det) kan lett se hva den enkelte har lagt inn eller tatt vekk fra sidene. Elevene i gruppene skal gå inn på de andre gruppenes wiki-sider og rette feil som de oppdager.

La elevene jobbe med dette en tid. Lærer må selvfølgelig følge godt opp. Og om ikke så lenge du noen gode wiki-sider hvor elevene har laget sitt eget fagstoff. De har reflektert over stoffet, prøvd å forstå det og sette det inn i en ramme som de kan forholde seg til. De har gjort mye mer enn å pugge fakta. De har reflektert over stoffer og forsøkt å formulere tanker om hva de har lest. Læreren har hele tiden god kontroll over hva den enkelte elev har bidratt med (husk, ingenting forsvinner fra wikien) og kan følge dem opp både i forhold til arbeidsinnsats og «faglighet». Det burde være lett for læreren å vurdere den enkelte elevs deltakelse og faglige innsats og forståelse siden informasjon om hva den enkelte har gjort er så lett tilgjengelig – til tross for at dette er et gruppearbeid.

Jeg vil at du nå skal se igjennom listen over endringer 1:1-bruk gjør med læringsaktiviteter fra forrige innlegg og tenke over hvor mange av punktene denne wiki-organiseringen er aktuell for. Igjen er det viktigste at elevene får anledning til å reflektere over egen læringsprosess samtidig som de bruker wiki-mediet til å artikulere et faglig innhold på sin egen måte. Dette skjer ikke helt av seg selv og læreren må ikke glemme hvilken sentral rolle han/hun har i å holde «feedback loopen» hos eleven igang.

PS! Norsklæreren kan også gå inn på wikien og se hvordan elevene skriver fagtekster :-)


Publisert

i

av

Stikkord:

Kommentarer

2 kommentarer til “Et eksempel på hva du kan gjøre…”

  1. Heidi avatar
    Heidi

    Jeg har også noen gode erfaringer med wiki-bruk i klasser. To spørsmål til opplegget du skisserer: alle elvene oppretter en brukerkonto? Når du sier at ingenting blir borte/slettet, mener du da fordi du kan gå til «historikk» å hente opp igjen evt. det noen måtte ha slettet? Du har jo skissert at de kan rette for hverandre, det betyr vel at de har redigeringsmuligheter. Takk for at du deler et godt skissert oppegg.
    Heidi

    1. Odin avatar

      Ja og ja. Ingenting i en wiki forsvinner, fordi du alltid kan gå tilbake i «historikk» og se hva noen har lagt til eller tatt vekk. At elever skal kunne rette for hverandre betyr i praksis at de må ha redigeringsmuligheter. Jeg har allerede satt opp en «fagwiki» på skolen (som en test) som autentiserer brukerne i wikien mot LDAP-basen vår. Det betyr at ingen kan redigere anonymt og at det letter arbeidet for systemadministrator, siden brukerne opprettes automatisk i wikien når de logger seg på og den henter fullt navn og epost o.l. fra LDAP-basen. Det er også mulig å la LDAP-basen styre hvilke grupperettigheter du har i wikien, f.eks. at enkelte lærere kan være sysop/administratorer i wikien.

      De som ønsker å prøve seg på MediaWiki som autentiserer mot LDAP/AD bør følge denne lenken: http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:LDAP_Authentication
      Og du finner en steg for steg oppskrift her: http://ryandlane.com/blog/2009/03/23/using-the-ldap-authentication-plugin-for-mediawiki-the-basics-part-1/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.