Når en lærer bruker KI til å tilpasse en lærebok for elevene, føles det kanskje annerledes enn å gjøre det selv. Men betyr det at reglene endres? Ikke nødvendigvis.
Det er september 2022.
Se for deg en samvittighetsfull lærer en sen ettermiddag. På skjermen foran henne har hun en PDF-kopi fra en skannet lærebok på jobb. Det er et krevende kapittel om språkbruk og retoriske virkemidler i ulike medier. Hun må gjøre dette forståelig for gjengen i norsk fordypning på 8. trinn. Hun kjenner elevene og vet at begreper må forklares, setninger forenkles og lange avsnitt må bli til mer håndterlige biter. I tillegg lager hun en kort presentasjon, arbeidsoppgaver de skal jobbe med og en quiz. Etter en intens arbeidsøkt er hun ferdig og deler alt med elevene i Google Classroom. Det ble en fin time.
Dette er en sentral del av lærerjobben. Det er god pedagogikk, og det er lov. Kopinor-avtalen § 4 gir læreren lov å lage og dele kopier i «skoles interne, lukkede nettverk (læringsplattformer, intranett, arkiv m.m.)«. Åndsverkloven § 6 gir henne rom til å bearbeide kapittelet, selv om det juridisk sett er gråsoner mellom hva som er å bearbeide «et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form» og det å skape «nye og selvstendige verk gjennom å benytte eksisterende verk«. Skolepraksis har vært at siden Kopinor-avtalen rammer inn allmenngjøring av verk i klasserommet er det få som tenker at det læreren gjør her ikke skal være lov.
Spol fram til september 2025.
Samme lærer, samme fag, nye elever, og et nytt verktøy. Hun kopierer PDF-kopien til NotebookLM, et KI-verktøy fra Google som kan lage ny tekst fra kildene som er lastet opp. Hun ber NotebookLM lage en tekst tilpasset elevene, en forklaring av vanskelige ord, en presentasjon ut fra det hun mener er viktig, noen spørsmålskort og en quiz – og et tankekart, for å toppe det hele. Etter fem minutter er hun ferdig og deler alt med elevene i Classroom. Det ble en fin time.
Handlingene og målet er det samme, bare verktøyet er nytt. Men er denne raskere varianten like lovlig? Jeg har en magefølelse om at meningene spriker akkurat her. Jeg mener det er lov, og jeg skal forklare hvorfor.
Det er lov, fordi det er det samme som skjer. PDF-kopien ligger i skolens lukkede nettverk, enten det er Google Disk eller Google NotebookLM (som ligger i Google Disk). Verket er bearbeidet på samme måte, bare at det er lærerens “assistent” som har gjort det for henne, på hennes ordre. KI-assistenten er en underlig kollega. Den er veldig flink, alltid høflig og hjelpsom og går aldri lei av deg og det du ber den gjøre. Samtidig vet den ikke hvem du er, ikke hva du jobber med og forstår ikke konteksten for jobben. Hun må gi “kollegaen” nøyaktige beskjeder om hva den skal gjøre, og alt den gjør blir liggende i skolens lukkede nettverk. For å være tydelig og slippe diskusjoner om dette, Google bruker ingenting av det du laster opp i NotebookLM til å forbedre tjenesten eller trene språkmodellene sine.
Hvis det læreren gjorde i 2022 var lov, så er også det læreren gjør i 2025 lov. Hvis ikke, har vi et stort problem i norsk skole.
Det er ikke strevet som gjør det lov.
Først publisert i Utdanningsnytt oktober 2025.
Legg igjen en kommentar