Ohh… lærebøker i PDF-format!

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Da har vi fått kapittel 4 og 5 fra «Tellus 9» som PDF-filer. Takk til Aschehoug, som stiller positivt opp for å være med på å prøve ut PDF-filer i nettbrett-prosjektet vårt i grunnskolen. Etter at vi signerte på fire helt rimelige krav om at vi skal slette filene når avtalen utløper sommeren 2012, at vi ikke skal dele dem ut til mer enn klasse 9A, at vi informerer elevene om hva det betyr at disse filene skal behandles som åndsverk og at vi skal legge til rette for en dialog med Aschehoug omkring erfaringene, fikk jeg PDF-filene i epost. De skulle være underlagt samme begrensninger som de filene som ble delt ut i videregående skole (f.eks. i Telemark).

Apropos begrensninger. Jeg fikk beskjed om at dokumentene kom til å være begrenset i form av at det ikke skulle være mulig å skrive PDFene ut eller kopiere tekster og bilder ut fra dem. Helt greie begrensninger ut i fra hva vi skal bruke dem til. Det viste seg at «alt» annet også var sperret. Det var for eksempel ikke lov å kommentere i PDF-filene. At kommentering er sperret betyr i praksis at elevene ikke kan notere eller tegne direkte inn i PDF-filen – noe PDF-leserne vi bruker på nettbrettet også ga oss beskjed om. For oss er det av stor verdi at elevene kan markere, kommentere og tegne inn i PDFene, som om det hadde vært deres private papirbok. Slik det fungerte nå var det omtrent det samme som om vi hadde skannet inn alle sidene i boken som grafikk og lagt dem inn i en PDF.

Aschehoug og jeg hadde avtalt at jeg skulle ta kontakt om det var noe jeg lurte på eller ikke var helt fornøyd med i forhold til PDF-filene, så jeg kontaktet dem og lurte på om de kunne åpne opp for at jeg kunne kommentere. Og det gjorde de – så igjen, takk til Aschehoug for igjen rask tilbakemelding. Fornøyde elever sitter nå med to kapitler i naturfagboken som de skal teste ut i ukene fremover – og som de kan kommentere i!

På ett eller annet prinsipielt nivå kan jeg skjønne at forlagene legger inn slike sperrer i PDF-filer, men det betyr i praksis ingenting for hva du kan gjøre med filene – så egentlig skjønner jeg ikke at de tar seg bryet med å gjøre det (og lage alle slags rare problemer for sluttbruker). Dette er en variant av DRM-debatten. Det tar ikke mer enn 3 sekunder å fjerne alle disse sperrene – og det helt uten spesialkunnskaper. Du kan 1) finne en av sidene på Internett som heter «unlock PDF» eller 2) bruker en PDF-leser som ikke bryr seg om sperrene, f.eks. Evince. Da kan du lett skrive ut en ny PDF uten noen sperrer.

Hvis jeg vil skrive ut PDFene, så får jeg det til uansett om de som har gitt ut PDFen vil jeg skal kunne gjøre det eller ikke. Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å gjøre noe annet med disse filene enn det vi er enige om, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de er så opptatt av å legge begrensninger på dette. Jeg har like mye lov til å skrive ut slike PDFer, som jeg har lov til å kopiere fra papirbøker, så lenge jeg gjør det innenfor rammene av Kopinor-avtalen. At jeg ikke kan klippe og lime tekst ut fra PDFer løses raskt med å skrive det av. At jeg ikke kan lagre bildene i PDFer løses raskt med en skjermdump osv. Slike sperrer gjør det ikke umulig å kopiere. De gjør det i verste fall tungvint.

Jeg har problemer med å forstå mange utgiveres løsninger for redselen for ikke-autorisert spredning av åndsverk. Poenget med åndsverket er at det en eller gang må sees/høres/leses av sluttbruker og vil det alltid være anledning for sluttbruker å kopiere verket i en eller annen form. En ender alltid opp med å måtte stole på sluttbruker – å ha sluttbrukers forståelse og tillit!. Alle digitale sperrer på veien fra utgiver til sluttbruker oppleves alltid av sluttbruker som hindringer. Sluttbruker har sjelden forståelse for slike digitale sperrer, en opplever dem som unødvendige og tungvinte, og sluttbruker opplever at utgiver ikke stoler på dem (noe de jo faktisk ikke gjør!). Og hvorfor skal sluttbruker ha tillit/en god relasjon til utgiver som behandler dem som kjeltringer i utgangspunktet? De fleste sluttbrukere har hverken et ønske om eller behov for å gjøre noe ulovlig – og de som har det bruker som regel ikke mange kaloriene på å få det til.

Forresten – i den ene PDF-appen vi bruker kunne ikke ta en skjermbilde fra nettbrettet og bruke som ingress-bilde til innlegget. Siden PDF-filen var sperret for kopiering fikk jeg rett og slett ikke lov til å ta skjermbilde. Jeg fikk lov i den andre PDF-appen!

,