I disse informasjonsrike tider

<ADVARSEL>Løs tankerekke om behandling av informasjon følger.</ADVARSEL>

Bergen har hatt noen uheldige runder med spredning av elevinformasjon. Stavanger har stengt ned digitale kommunikasjonskanaler mellom foreldre og ansatte i skole og barnehage for å retenke gode løsninger. Dette, og mer, gjør at vi i Randaberg kommune også tenker gjennom hvilke kommunikasjonsløsninger vi har og hvordan vi tenker om tilgjengelig informasjon om elever. Og når jeg først begynner å tenke på slike ting, så har jeg vanskelig for å stoppe – og her er et eksempel på hva som skjer da…

Hva kan mangelen på opplysninger fortelle om en person? Praktisk eksempel følger – alle skoler har et system for fravær og anmerkninger. Per har registrert en del fravær og noen anmerkninger, begge med kommentarer. Vi vet derfor noe konkret om Per på dette grunnlaget. Pål derimot har ingenting – ikke fravær og eller ingen anmerkninger, og da heller ingen kommentarer. Forteller ikke dette også noe om Pål? Jo, selvfølgelig gjør det det. Det kommer an på konteksten.

Da min bedre halvdel og jeg en gang for lenge siden begynte adopsjonsprosessen av junior i huset (du bør ha gjettet det nå, hvis du er en fast leser eller lagt merke til lenken til organisasjonen One Sky til høyre i bloggen) ble vi bedt om å hente ut informasjon om at vi ikke var registrert med noen aktive tjenester fra NAV. Det morsomme var at NAV ble helt fjetret da vi ba om denne informasjonen. Det var ingen som, den gangen, ba om informasjon om at de ikke hadde noen informasjon. De måtte lage et helt eget skriv til meg om at de ikke kunne finne noe. Politiattest på at du ikke har gjort noe ulovlig handler om det samme, men det er satt bedre i system. Så alt etter kontekst er mangel på informasjon rett og slett informasjon.

Så… har jeg lov å si at jeg ikke har registrert noe om en person når denne mangelen på informasjon vil kunne brukes som informasjon? Hvis personen selv spør, så gjelder retten til innsyn og det er rimelig uproblematisk. Men hva om en utenforstående spør? Hva om en fremmed person spør om Kari Normann går på Harestad skole. Kari Normann går ikke på Harestad skole, men har skolen lov å svare på spørsmålet – fordi dette vil fortelle noe om Kari Normann. Rett svar er kanskje – «ingen kommentar» eller «dette kan jeg ikke svare deg på», altså jeg kan ikke fortelle deg om Kari Normann går på Harestad skole eller ikke. Det er en opplysning du ikke har noe krav om å få vite noe om. Men klasselister er offentlig informasjon i de fleste kommuner, så dette har hvem som helst lov å sjekke ut.

Et lite sidespor innom sykehuset. Jeg tar en telefon og spør om jeg kan få snakke med Kari Normann, som nettopp er innlagt på SUS. De svarer raskt at de ikke finner noen person med navnet Kari Normann innlagt på SUS. Men er det en opplysning jeg har rett på? Hadde jeg fått vite hvilken avdeling hun lå på om hun hadde vært innlagt? Ja, det får du – stort sett. De er restriktive med informasjon om du er en kjent person, om du er innlagt på psykiatrisk avdeling eller gynekologisk avdeling, fordi informasjon om avdeling vil så tydelig fortelle noe om hvorfor du er innlagt på sykehuset. Å holde tungen beint i munnen her er ikke enkelt.

Tilbake igjen til skolen. Hvis en person ringer skolen og spør etter en elev som har hemmelig adresse. Skal du si «elven går ikke på skolen» eller «dette kan jeg ikke si noe om»? Hvis du nå svarer «dette kan jeg ikke si noe om» og personen ringer igjen litt seinere og spør etter en annen elev som ikke går på skolen? Hva svarer du da? Hvis du nå svarer «eleven går ikke på skolen» har du røpet noe om den forrige eleven med hemmelig adresse. For min egen del tenker jeg her at det rette svaret er faktisk å lyve, spesielt om skolen har offentlige klasselister. «Nei, denne eleven går ikke på skolen.» Dette er riktig, fordi det er den eneste måten å unngå å fortelle at eleven går på skolen. Og eleven må selvfølgelig heller ikke stå oppført i klasselistene!

Tror jeg at den jevne ansatte på skolen klarer å være så ryddig? Egentlig ikke. Det er såvidt jeg selv klarer å gjøre dette riktig når personer tar kontakt, spesielt på telefon. Utfordringen er kanskje at vi ikke har så mange elever med hemmelig adresse eller situasjoner der vår mangel på informasjon er viktig informasjon for noen andre. Vi har ikke godt innarbeidede rutiner. Vi ønsker heller ikke å oppfattes som byråkratiske eller omstendelige når vi prøver å drive god service, og vi stoler lett på at andre er ordentlige mennesker med gode hensikter (som de stort sett er).

En av utfordringene nå er at det er så enkelt å trø feil i mylderet av informasjonssystemer i skolen (og ellers). En liten glipp kan få store følger, fordi vi har fjernet det menneskelige filteret i informasjonsstrømmen. Mennesker er ikke feilfrie, men det er heller ikke IKT-systemer – og hvis et system først glipper ting, så glipper det hver gang. Et system lærer ikke av feil. En feil må både oppdages og rettes av noen andre enn systemet. Mennesker både oppdager feil og reprogrammerer seg selv!

Moralen i dagens bloggpost er da kanskje som følger – det er vanskelig å ikke gi fra seg informasjon til uvedkommende når en vil være hjelpsom og det å være hjelpsom er en positiv ting. Likevel må vi prøve å være våkne for situasjoner hvor vi gir fra oss informasjon ved å si at informasjonen ikke finnes. Men IKT-systemer ordner ikke dette for oss. Den digitale teknologien gjør deling og bearbeiding av informasjon enkelt, og sammen med enkelheten kommer også forventningen om tilgangen til den fra alle kanter – og også fra dem som egentlig ikke vil at den skal være så lett tilgjengelig. Derfor lager ofte IKT-systemene problemet større, fordi en enkel glipp får raskt store konsekvenser når informasjonen blir, kanskje for enkelt, tilgjengelig. Og for å virke noe reaksjonær – kanskje en del informasjon ikke skal være tilgjengelig gjennom et automatisert digitalt system, men gjennom et menneskelig filter. Ja, mennesket kan både gi for lite eller for mye informasjon, men det er kanskje tryggere enn det andre systemet likevel.

Og ja, jeg tenker på ulike kommuners ulike systemer for tilgang til elevinformasjon ;-)

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.