Et skilt med teksten "Stopp".

Skal vi ikke bare lande denne en gang for alle?

Hei dere! Skal vi bare lande en feil som gjentas gang på gang en gang for alle? Journalister i Aftenposten begynte den. Utdanningsministeren og flere i UH fortsatte den, og i dag har også redaktører i Aftenposten gjort den.

Feilen er at elevene i Osloskolen fått ChatGPT, eller at Osloskolen har kjøpt en lisens av ChatGPT til elevene, og at det er 13 års aldersgrense på ChatGPT. Vel… elevene i Osloskolen har ikke fått ChatGPT og Osloskolen betaler ikke en lisens til OpenAI/ChatGPT for tusenvis av elever. Og ja, det er helt riktig at det er en aldersgrense på å registrere seg som bruker av OpenAI sine tjenester, men det er noe helt annet enn det elevene i Osloskolen (og Randabergskolen) og alle andre som bruker OpenAI sine APIer gjør.

På bildet ser du stedet hos OpenAI hvor alderen er nevnt. Den står under det å opprette en bruker på en av tjenestene til OpenAI – https://openai.com/policies/terms-of-use. Der er OpenAI forpliktet til å ha aldersgrenser, på lik linje med alle andre nettsteder hvor du kan opprette en bruker. Og hvis du leser resten av siden oppdager du raskt at aldersgrensen har ikke noe med ChatGPT som KI å gjøre, men det å opprette en juridisk forpliktende bruker hos OpenAI. Når du har opprettet kan du i tillegg knyttet et betalingsmiddel til kontoen din, og det gjør det enda viktigere (for OpenAI) at det juridiske knyttet til dette er i orden.

Og selvfølgelig har personen i Oslo kommune som har opprettet en kontrakt med OpenAI (eller Microsoft) vært over 18 år, og også handlet på vegne av Oslo kommune. Kommunen har ikke kjøpt ChatGPT. De har kjøpt tilgang til OpenAI sine språkmodeller via APIer (av og via Microsoft). Ja, ChatGPT bruker også de samme språkmodellene, men en tjeneste og en teknologi er ikke samme ting. Oslo kommune har laget sin egen tjeneste basert på den teknologien som også brukes i tjenesten ChatGPT.

Da er det Oslo kommune som kan bestemme hvem som skal få bruke den tjenesten de har laget. OpenAI har ingen krav eller forpliktelser knyttet til alder i forhold til hva en person som har opprettet en bruker hos dem bruker tjenestene deres til. OpenAI bryr seg om at tjenestene deres ikke misbrukes – og dette kan du lese om her https://openai.com/policies/usage-policies – og de aktuelle delene for APIene finner du under overskriften «Building with the OpenAI API Platform».

PS! Pass på at du ikke sauser det sammen med hva som regnes som misbruk av GPTene i ChatGPT Pro under «Building with ChatGPT».