Hva gjør vi ikke for å like det vi liker?

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

[swfobj src=»https://www.iktogskole.no/wp-content/uploads/2012/07/i_like_you_3.swf» width=»300″ height=»200″ align=»right» allowfullscreen=»true»]I like you![/swfobj]Når det dukker opp noe vi liker i den digitale verden (og sikker i den vanlige også) gjør vi plutselig en hel rekke ting vi vanligvis ikke liker å gjøre – bare for å rasjonalisere at det vi liker fungerer veldig godt.

Det er like morsomt hver gang – og jeg tror vi alle gjør det.

På en skole får alle elever og lærere iPad. Plutselig er alle strålende fornøyd med å sende dokumenter i epost til hverandre. For to år siden var alle strålende fornøyd med å slippe å sende ting i epost til hverandre når de ble vist at de kunne laste ting opp og ned til skolens LMS. Ikke mulig å levere noe i LMS via nettleseren i iPad? Ikke noe problem – send innleveringen som epost til læreren. Mangler ordlister? Ikke noe problem – du kan jo bare åpne en nettside med ordliste. Alle ser ut til å ha glemt at for to år siden var det viktig å oppdatere Microsoft Office til 2007 for å få en bedre og integrert ordliste. Hvorfor ikke bruke den PCen skolen har allikevel? Njei, vi liker iPaden så godt at det ikke gjør noe at det er en rekke ting vi før syntes var veldig viktige, som vi nå ikke har så store problemer med allikevel. Alt for å like iPad-løsningen – fordi den liker vi jo!

Jeg slipper heller ikke unna her. Det er ikke noen hemmelighet at jeg liker Google Apps for Education godt. Og av veldig gode grunner – Google Apps er en fantastisk løsning, som gjør veldig mange digitale ting mye bedre enn et hvilket som helst LMS (eller annet IT-system). Samtidig er det enkelte ting et LMS gjør som Google Apps overhode ikke gjør – og som vi, som liker Google Apps, ikke synes er et problem, fordi det finnes tilsvarende / gode nok måter å gjøre dette på i Google Apps (mener vi). Ikke noe system for registrering av innlevering? Ikke noe problem – send vedlegg i epost. Det er like bra. Ingen plagiatkontroll? Ikke noe problem – plagiatkontroll er egentlig ikke en god måte å sikre seg mot elevjuks. Ikke mulighet for digitale prøver? Ikke noe problem – skjema i Google Docs/Drive gjør susen, selv om den ikke støtter poengsummer, visning av rett svar, tidsbegrensning o.l. Alt for å like Google Apps.

Vi kan selvfølgelig si, med rette, at vi godtar disse begrensningene for å slippe å bruke to system – både iPad og bærbar PC eller både Google Apps og et LMS. Det ene kan gjøre noe det andre ikke kan. Da vil det å ha to delvis overlappende system alltid føre til rot i hvorfor og hvordan vi bruker hva – og vi bruker kanskje mer tid og ressurser på å holde orden på dette, fremfor å bare godta at det er ting som ikke er så elegant i den ene løsningen. Vi bør velge den løsningen vi liker best / får mest igjen for.

Dessverre tror jeg ikke at det alltid er like gjennomtenkt. Jeg tror det som ofte skjer er at det innføres et system som imponerer, rett og slett fordi massen av brukere mangler referanser til andre system. Selv synes jeg innføring av LMS ofte viser dette. «Alle» lar seg imponere av alle de kjekke «nye» funksjonene i LMSet – men det er jo egentlig ingenting nytt der overhode. Som regel er et LMS fylt av under pari verktøy, som du finner kvalitetsmessig bedre utgaver av andre steder – men den jevne IT-bruker vet ikke om dem. Eldre elever er ofte et unntak. De vet at det finnes bedre grensesnitt og tjenester enn det som serveres i LMSene. De vanligste LMSene virker gammeldagse og «klikkete» når de sammenliknes mot Facebook, Google og andre tjenester på nettet – og det er de!

Bottom line? Jeg tror på dette fra OECD-rapport fra 2008 (side 15, 2. avsnitt) om hva som gir bedre læring i skolen.

Fremgang er knyttet til en strategisk bruk av teknologi innen for rammeverket av en pedagogisk modell, hvor teknologien har en tydelig definert rolle over tid.

Tenk, velg, hold det slik – og vit hvorfor.

,