Gartner er et av de godt renommerte analysebyråene som gjerne spår hvordan fremtiden kommer til å se ut i IKT-verden. I desember la de ut en pressemelding om hva de regner med kommer til å skje innenfor området «sosiale nettverk». I korte trekk regner de med at sosiale nettverk kommer til å bre om seg innenfor næringslivet:

«The social software market is evolving in response to the demand for flexible environments in which participants can connect, create, share, and find people and information relevant to their work,» said Tom Eid, research vice president at Gartner. «Social software improves the connectedness of workers, promotes collaboration and helps capture informal knowledge. Social software excels in business contexts that leave room for individuals to interact informally, brainstorm, explore ideas, and encourage or challenge peers. Specific business value can be derived through customer intimacy, product/service excellence, operational effectiveness and creating innovation.»

Social software technologies can create business value by: driving changes in interpersonal interactions; improving operational efficiency and effectiveness; raising organizational performance; and leveraging internal and external social networks.

Skole er i høyeste grad en slik arena som beskrevet over. Om ikke det blir aktuelt for elevene i første runde, burde lærere kunne dra nytte av dette i sitt arbeid med kolleger og i forberedelse til timer.

Gartner mener også at sosial nettverk i kombinasjon med nettskyen vil gjøre mange av disse tilbudene også være aktuelle for små og mellomstore firma som ikke ville satt dette opp lokalt – les: de kommunene/skolene som ikke har kompetanse til å sette opp dette selv.

Jeg har lenge lurt på om jeg skulle sette opp et «ordentlig» sosialt nettverk på skolen. Selvfølgelig kan noen finne på å påstå at itslearning og Fronter dekker behovet for sosial nettverk, men jeg mener at de er ikke gode nok. Samtaler med andre IKT-ansvarlige om itslearning og Fronter har bekreftet deg jeg selv mener – itslearning og Fronter er for gammeldagse og tungvinte i forhold til f.eks. Facebook. Nå skal jeg ikke påståd at Moodle er så mye bedre der, men Moodle er bedre fordi det er laget med samarbeid som grunntanke. Du ser det lett på profilsiden i Moodle. Den minner en del om det du finner i sosiale nettverk, og sist jeg sjekket var ikke itslearning eller Fronter i nærheten av noe som likner en gang (men det kan hende at utviklingen har tatt det igjen og det finner jeg ut om ikke så lenge).

Jeg tenker mer på om jeg skal sette opp elgg på skolen og integrere det med Moodle – og jeg følger nøye med på hvordan Diaspora utvikler seg. Både elgg og Diaspora er Twitter/Facebook-liknende sosiale nettverk som du kan drive selv, dvs. at du styrer over informasjonen selv. Du leverer ikke personlig informasjon fra deg til noen som bruker det til tredjeparts reklame.

Spennende å tenke på om vi kunne laget noe som liknet på Facebook (med samme brukervennlighet!) der vi kunne samlet lærere (og kanskje elever) i grupper der vi delte tanker og opplegg, samarbeidet om oppgaver osv. Akkurat det som Gartner beskriver vil skje i det private næringsliv for å øke produktivitet og kreativitet – og hjelpe til med å holde kontakten med kundegrupper.

Det ser uansett ut til at sosiale nettverk kommer til å trenge mer og mer inn i bedrifter som en sentral del av kommunikasjonskanalene/-strategiene. Det er ikke uten grunn at bl.a. Microsofts SharePoint 2010 har mange funksjoner som du også finner i sosiale nettverk. Selvfølgelig krever dette i skolen at store deler av arbeidsflyten til lærerne blir digital (og vi er nok et godt stykke derfra), men jeg tror at dette er en viktig ledetråd i hvordan verden ser ut om 5-10 år.