…men ærlig talt, Udir. Jeg tror ikke helt dere lager livet lettere for noen med oppsummeringen og forslaget til nye lover rundt lokalt gitt eksamen.

Forslaget fra Udir til Kunnskapsdepartemenetet er blitt et relativt langt skriv der det er passet godt på at det vises at alle er hørt. Samtidig synes jeg ikke det er helt sammenheng mellom hva  de fleste mener og hva Udir har endt opp med. Jeg skal ikke henge meg opp i slike ting her. Dette er en blogg om IKT og skole, og det er ellers nokså tydelig hva Randaberg kommune mener om forslagene om lokalt gitt eksamen (bare søk etter Randaberg kommune i oppsummeringen til Udir :-).

Det jeg har lyst til å henge meg opp i er det faktum at forslaget går for at elevene ikke får lov å lage/bruke en presentasjon, men de får ha med notater fra forberedelsestiden (på 24 timer) til selve eksamineringen. Udir sier i forslag til ny lovtekst…

Endringsforslag § 3-32 tredje ledd i forskrift til opplæringsloven:
Ved lokalt gitt munnleg eksamen er notata til eleven eller privatisten frå førebuingsdelen einaste tillatne hjelpemiddel.

Og her kolliderte noe i mitt hode – hva mener de med «notata til eleven» som det eneste hjelpemiddelet? Jeg ser for meg at Udir tenker som nok mange gjør – papirer med håndskrevne notater. Udir kommer ikke til å skjønne hva som traff dem. Jeg tipper at noen kommer til å ha med «notater» på nettbrett/bærbar PC – og hva skal skolen gjøre da? Krav om at de har skrevet det selv? Hvordan skal de kontrollere det? Hvorfor kan ikke jeg få ta med meg digitale notater (fra 24 timer forberedelse) og lett søke opp det jeg trenger der og da? Blir det bedre om det kommer utfyllende (men ofte forbausende lite oppklarende) forklaringer om hva et «notat» er og hva det kan inneholde? Og kommer det til å jevne ut forskjellene mellom kommuner, skoler og hjem med sterk/svak sosioøkonomisk bakgrunn? Neppe.

Jeg tipper at flere synes dette er litt kverulerende, men jeg irriterte meg over at Udir så tydelig tenker i gamle baner. Når de da i lovteksten ikke sier noe om hva et «notat» er, så kommer det til å ramle inn med problemstillinger og diskusjoner om hva dette innebærer i praksis. Ser allerede frem til når Fylkesmannen i Rogaland inviterer skoleledere inn til samling om eksamen…

Og apropos kverulering – på Twitter kvitres det for tiden livlig om «einaste tillatne hjelpemiddel» skal bety at en f.eks. ikke kan ha noe som helst annet enn et notat i f.eks. matematikk eller naturfag. Ingen GeoGebra til å vise ting, intet litmuspapir for å vise om en væske er sur/basisk. Ingenting annet enn «notata». Hva om det er skrevet på et litmuspapir?