Store planer for neste skoleår

Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Da var dette skoleåret over, og jeg tror klasse 8A har overlevd uten lærebok i RLE. Det var i alle fall elever som mot slutten syntes det var bedre uten bok – de «måtte jo lære selv hva de ulike greiene handlet om» ;-)

Om snaue to måneder er det klart for et nytt skoleår, og jeg skal ha 8. trinn enda en gang. Jeg syntes RLE uten lærebok fungerte såpass bra at jeg har lyst til å gjøre det en gang til. Dette skoleåret har unektelig vært preget av prøving og feiling (heldigvis lite feiling), så denne gangen blir det enda bedre.

Den nye tingen jeg vil gjøre er å bruke MinecraftEdu som et rammeverk rundt alt vi gjør i faget. Her er noen strøtanker om hvordan jeg kan gjøre det…

Vi begynner hele skoleåret med opplæring i MinecraftEdu gjennom Tutorial World. Der ender elevene opp i «Leirplassen» hvor jeg vil dele elevene inn i “hus” (a la Harry Potter), og gi oppgaver og belønning, ut i fra husenes presentasjoner. Og bare for det vil jeg av og til gi et hus fordeler helt uten grunn (f.eks. utstyr) og se hva som skjer. Det må være kister i hvert hus til oppbevaring av fellesting for huset i tillegg til private ting. Skal jeg la hvert hus ha hver sin religion? Hm… kul ide… enten en eksisterende eller en de finner opp selv? Hvilke ritualer (kultus), religiøse fortellinger (mythos) og leveregler (etos) har de?

Når de bosetter seg på «Leirplassen» er det på tide å gå igjennom mine retningslinjer og regler i Minecraft-verden (som kommer til å være nokså enkle) og la elevene komme med innspill til andre regler.

Arbeid i Minecraft-verden blir gitt som lekse, i form av ting som skal bygges, ressurser som må samles inn o.l. Jeg må passe på å dele inn elevene slik at de kan jobbe sammen i lekse etter skoletid. De må også føre hver sin private dagbok om livet i Minecraft, som de deler med meg.

Minecraft-verdenen må jeg dele inn i ulike deler etter tema etterhvert som skoleåret skrider frem – en del for islam, en for jødedommen, en for filosofi osv. Jeg må tenkte igjennom om elevene skal jobbe parallelt i grupper med ulike tema på hvert sitt område, for så å vise det til de andre, eller om alle skal jobbe i serie med ulike tema i løpet av året.

Selvfølgelig må vi få satt av en hel dag til HungerCraft – en gang når elevene og jeg kjenner hverandre godt.

I tillegg til MinecraftEdu vil jeg også lage et langsgående opplegg om religionsfilosofi, ca. 1 time annenhver uke. Jeg har tenkt å lage det i Prezi, så andre må gjerne henge seg på når det tar form.

Jeg har sett meg lei av at elever i ungdomsskolen aldri får møte ordentlig religionsfilosofi, bare banalt enkle ord og uttrykk skuslet bort med knapt en setning her og der. Hva med en ordentlig gjennomgang av det jødisk-kristne gudskonseptet, argumenter for guds eksistens, argumenter mot guds eksistens, det ondes problem, åpenbaring og tro, empiri, erfaring og rasjonell tro, problemer med religiøst språk, verifikasjonsproblemet, det motstridende sannhetskravet i ulike religioner og til slutt menneskets skjebne – udødelighet og oppstandelse, og karma og reinkarnasjon.

Og alt dette tilpasset elever på 8. trinn… Jeg tror det er mulig å få til. Selvfølgelig vil dette ikke være på universitetsnivå, men det er likevel viktige tema jeg godt synes ungdom kan få møte og bryne seg på. Kanskje vi må spille Journey også?

Nå har jeg lagt listen høyt og alle vet om det, så nå kan jeg ikke trekke meg. Det er derfor jeg gjør det :-)

,