eBokBib eller ikke eBokBib?

Dette innholdet er 9 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

2015-08-26 21_05_56-Skaff deg SkypeHer forleden fikk jeg en epost fra barne- og ungdomsbibliotekaren ved Randaberg folkebibliotek. Hun lurte på hvilken type nettbrett elevene på ungdomstrinnet får på skolen. De planla en satsing på ebøker for 8.-klassingene. Dessverre måtte jeg skuffe henne med å si at eBokBib ikke virker på annet enn som app til Android og iOS – og derfor ikke på vanlige nettlesere (eller Chromebook). Det var rett og slett ikke mulig å satse på ebøker til ungdomsskoleelevene når vi ikke delte ut nettbrett med Android eller iOS.

Dette var jo en fin anledning til å svare at jeg synes godt de kunne laget en HTML5-utgave av eBokBib, så det gjorde jeg. Svaret jeg fikk fra bibliotekaren var som ventet. Dette var en betent tema mellom bibliotek og forlag. Avtalen som nå er skal reforhandles, og det er visst lite som tyder på at den blir utvidet (f.eks. med en HTML5-app).

Så gikk det noen dager og en av rektorene hadde hørt snurten av tanker om ebok-satsing og lurte på det samme. I det jeg skrev det samme svaret om eBokBib og plattformer kom jeg på noe jeg burde tenkt på tidligere. Det er jo ikke umulig å få Android-apper til å virke som apper i nettleseren Chrome! Dette måtte prøves.

ARC Welder-appen ble raskt installert. eBokBib-APK-filen (selve appen som installeres på telefonen) fra Google Play var ikke vanskelig å få tak i. ARC Welder ble startet, APK-fil valgt og -vips- så kjørte eBokBib-appen for Android i Chrome… på Chromebooken min.

Lånekortnummer og PIN-kode ble lagt inn. Bok ble lånt. Et par sider ble lest. Og skjermbilde til bloggen ble tatt.

Så kommer det moralske dilemmaet. Skal jeg ta meg bryet med å tipse utviklerne til eBokBib om at dette var fryktelig enkelt å gjøre? Kanskje de da legger ut eBokBib-appen i Chrome nettmarked slik at den blir tilgjengelig for alle på vanlige PCer og Chromebooker. Jeg har en nagende følelse av at det liksom ikke helt er det de kommer til å svare. Ellers skal jeg bare legge denne Chrome-appen ut til alle elever og ansatte i Randabergskolen uten å spørre noen? Jeg har ikke gjort noe med APK-filen, annet enn å pakke den inn i et lag som gjør den spiselig for nettleseren Chrome – og dele den ut via en annen kanal enn Google Play (appen er tross alt gratis).

Jeg vil jo at elevene i Randaberg skal lese mest mulig bøker – også ebøker… hm…

, ,