Om de tre LMSene

Dette innholdet er 13 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Det som kommer nå er et «første møte» med de tre systemene. Jeg har i ulik grad bruk alle tre systemene før, men jeg har nå tilgang til den siste utgaven av alle tre og bruker dem omhverandre for å se hvilke tjenester de har og hvordan det oppleves å bruke dem. Jeg kommer til å prøve ut de ulike tjenestne i mer detalj seinere – og jeg kommer til å vurdere hvordan jeg opplever samlingen av tjenester kontra det å ha tjenestene tilgjengelige via ulike andre program.

Men her er i alle fall en kort oppsummering så langt…

itslearning Fronter Moodle
Opprinnelse Opprettet i 1999 i Bergen. Opprettet i 1998 i Oslo. Kjøpt opp av Pearson-gruppen i 2009. Første utgave i 2002 etter arbeid startet av Martin Dougiamas i Australia.
Utbredelse 2 millioner brukere. Godt representert i Norge (og Rogaland) 6 millioner brukere i over 30 land. Godt representert i Norge. 41 millioner brukere i 211 land. Ikke særlig utbredt i Norge.
Selvskryt De vokser. Lett å bruke. Sertifisert av Becta. Fleksibel løsning for neste generasjons utdanning. Fri programvare. Svært utbredt og stor tilgang til matriell. Laget rundt en bevisst pedagogisk ide.
Pris i grunnskole (2010) Grunnlisens kr. 9863,- (inkl. 1GB lagring)
1GB i året kr. 5310,-
Grunnlisens kr. 5750,- (inkl. 1GB lagring)
1GB ekstra i året kr. ?,- (kan noen hjelpe?)
Fri programvare.

Mye er så likt mellom disse tre at det i stor grad handler om hvordan de fungerer i praksis, f.eks. hvordan du legger inn et spørsmål til en digital prøve. Da er vi tilbake til smak og behag – og det den enkelte bruker er vant til å gjøre. Altså, de liker best det de lærte først :-)

Skal jeg våge meg på en slags foreløpig overordnet vurdering av de tre systemene kan jeg si:

  • Fronter og Moodle har flest verktøy og flest alternativer for hvert verktøy.
  • Fronter er mer uoversiktelig enn Moodle.
  • itslearning og Moodle har stort sett samme struktur og er rimelig oversiktelige.
  • itslearning er enklere å bruke enn Moodle, men har mindre funksjonalitet knyttet til det enkelte verktøy.

For å si det på en annen måte:

  • Enkelt å bruke/ryddig og oversiktelig: 1) itslearning, 2) Moodle og 3) Fronter.
  • Flest funksjoner/verktøy: 1) Moodle, 2) Fronter og 3) itslearning.
  • Pris (fra billigst til dyrest): 1) Moodle, 2) Fronter og 3) itslearning.

I mine øyne (foreløpig) står valget mellom itslearning og Moodle, alt etter hvilken funksjonalitet du vil ha – og hvor mye du vil betale for det! Bare for å gi et eksempel på pris: itslearning koster for en skole på rundt 300 elever i praksis rundt kr. 34.000,- i året, fordi du bør regne med at de i alle fall trenger 6GB med lagringsplass. Jeg mangler GB-prisen på Fronter så det kan jeg ikke si så mye om enda, men Moodle koster rundt kr. 8.000,- i et engangsinnkjøp for en helt grei tjener med, i praksis, uendelig med lagringsplass de kommende 5-10 årene. Eller du kan kjøpe et webhotell til Moodle hos f.eks. Domeneshop der du får 10GB lagringsplass og domenenavn for kr. 1.100,- i året.

PS! Jeg har sendt en forespørsel til Fronter om hvor mye de tar betalt i grunnskolen for en ekstra GB med lagring, men jeg har enda ikke fått noe svar. Noen andre enn Fronter som vet hva det koster?


Publisert

i

,

av

Kommentarer

3 kommentarer til “Om de tre LMSene”

  1. Oddgeir avatar
    Oddgeir

    Interessant diskusjon. Aner du tilfeldigvis om det er ca. samme beløp for vgs eller om det er en forskjell? Savner kanskje at du sier noe om drift av moodle. 30-40000 kr er kanskje ikke så mye dersom alternativet er å ha egen server som skal vedlikeholdes av en dedikert person?

  2. Odin avatar

    Jeg regner med at fylkeskommunen har gjort en avtale med itslearning om pris. Jeg tror Stavanger kommune betaler rundt kr. 300.000,- for rundt 100GB med lagringsplass og drift av itslearning. Prisen Goa skole betaler er standardpris for grunnskole.

    Jeg kan si noe kort om drift av Moodle. Hvis du først har satt det opp LAMP (Linux, Apache, MySQL og PHP) er Moodle er «spasertur i parken» å sette opp. Den passer på alt selv under installasjon og det er innebygget rutiner for backup o.l. Det koster kr. 5.000,- å kjøpe en tjener som gjør jobben for evig for en skole – og det koster i praksis ingenting å drifte den fordi du trenger ikke en dedikert person til å drifte den. Har du en IKT-kar på bygget som kan -litt- linux bruker ikke han mange kaloriene på å installere det og holde det oppe. Jeg har ikke gjort noe annet med skolens installasjon av Moodle enn å installere den og sette opp backup-parameter i Moodle. Siden har den putret og gått av seg selv…

  3. Jan Arve Amundal avatar

    Hei!
    Jeg har lyst til å komme med et lite innspill i LMS-diskusjonen.
    Jeg jobber som IKT-ansvarlig og lærer på en montessoriskole med 50 elever.
    Vi begynte med LMS for noen år siden og valgte da en amerikansk plattform som heter EDU 2.0.
    Som IKT-ansvarlig på en liten privat skole har jeg svært lite ressurser til rådighet og EDU 2.0 passet derfor perfekt; gratis, lett å sette opp og brukervennlig.
    Den er i tillegg tilsluttet US/EU safe harbour avtalen, og har en «standard» privacy-avtale.
    Brukergrensesnittet synes jeg også er bedre enn de tre nevnte og har en snev av «facebook-look». Den har i tillegg et godt brukergrensesnitt for mobil/pads, noe i hvert fall Its Learning ikke har…
    For små skoler (og kanskje også store) kan jeg derfor anbefale å tenke litt «nytt» og se litt utenfor de tre LMSene som er nevnt ovenfor..

Legg igjen en kommentar til Oddgeir Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.