And not a single fuck was given that day

En skyllebøtte om eksamen… igjen…

Du har kanskje hørt en lærer si at det er godt om du kommer opp i muntlig eksamen i et fag du ikke har så godt karakter, fordi da kan du enklere gjøre det bra? Jeg håper ikke det, fordi det er helt feil. Det er faktisk så feil som du kan få det. Det kan godt hende at du enklere får en bedre karakter muntlig enn den du har i standpunkt, men det hjelper så lite hvis du kommer opp i et fag det du uansett ikke får en god karakter – eller en karakter over snittet ditt. Det samme gjelder skriftlig eksamen.

Det nærmeste du kommer IKT og skole i denne «ranten» om eksamen, er at elevene skriver den på en digital enhet. Og det er ikke det bloggposten handler om. Den handler rett og slett om hvor ufattelig urettferdig eksamen er i grunnskolen, og det er enkelt å vise. Og så tror jeg at få tenker over det, siden det ikke er et folkeopprop om at dette må vi slutte med!

«Karakteren» din etter grunnskolen uttrykkes i det som heter grunnskolepoeng. Grunnskolepoengene dine regnes ut ved å ta alle karakterene du har på vitnemålet, dele på antallet karakterer og så ganger du med 10 (og har én desimal). Det er altså et helt klassisk gjennomsnitt. Det betyr at det ikke er noen forskjell på eksamenskarakterene og standpunktkarakterene dine. De blir alle lagt sammen og delt på antallet. Så karakteren(e) til skriftlig eksamen og muntlig eksamen teller like mye som de andre karakterene du har fått.

La oss karakterene til eleven under som eksempel. Den første raden er bare standpunktkarakterene, og snittet er 44,6. Eleven klarer seg bra i de fleste fagene, men matematikk og tysk er ikke elevens greie og det er bare så vidt 3-eren er i boks. Så kan ting enten gå bra eller dårlig. Hvis eleven kommer opp i de to dårligste fagene, matematikk og tysk, er det ikke urimelig å forvente karakteren 2 på skriftlig eksamen og å beholde karakteren 3 i muntlig. Legg merke til at jeg nettopp skrev «beholde». Det er feil. Eleven «beholder» ingenting. Eleven får en ny 3-er på vitnemålet, i tillegg til den nye 2-eren i matematikk. Plutselig er snittet blitt 42,2.

Hvis eleven derimot er heldig og kommer opp i fagene med gode karakterer, er det ikke urimelig å regne med karakteren 5 i norsk hovedmål. Vi tenker at norsk sidemål er litt mer kinkig til eksamen enn standpunkt, så der setter vi karakteren 4. Til muntlig får eleven karakteren 6 i KRLE, fordi dette er et fag eleven trives godt med og prater seg godt opp for sensor. Da er snittet blitt 45,6.

Poenget er at det er tilfeldig hvilke fag denne eleven kommer opp til eksamen i, og dermed blir det også tilfeldig om eleven får 42,2 eller 45,6 som grunnskolepoeng. Dette er stor nok forskjell til at det betyr noe for hvilket videregående skole eleven vil kommer inn på.

Så lenge du kommer opp i eksamen i et fag hvor du har dårligere karakter enn snittet av standpunktkarakterene dine, så kommer du med stor sannsynlighet til å tape på å komme opp i det faget. Og av erfaring vet vi at matematikk og norsk sidemål er der elever gjør det dårligst. Det betyr at om en klasse kommer opp i dette til eksamen, så betyr det at snittet for alle elever i denne klassen går ned. Så en skole kan bestemme hvilke elever som skal få et bedre eller dårligere snitt på vitnemålet.

Tenk deg om eleven var dårlig i norsk og fikk to dårlige karakterer ekstra på vitnemålet, siden det er én karakter for hovedmål og én for sidemål!

Dette er også et problem i videregående skole, og kanskje et større problem enn i grunnskole for de elevene som vil inn på studier som krever et høyt karaktersnitt for å komme inn.

Løsningen? Enten må eleven få bestemme hvilket fag de skal opp i, at eksamenskarakteren blir slått sammen med standpunktkarakteren og du får en snitt på vitnemålet, eller så dropper vi hele eksamensgreien i grunnskolen. Det med å droppe eksamen i den form den har i dag, har jeg faktisk skrevet om i 2016 på bloggen her.

Faktisk er dagens ordning det samme som vi bare la til en helt tilfeldig karakter på vitnemålet til en elev før de søker videregående skole. Da kunne de heller gjort det, så slapp vi å bruke alle ressursene på å gjennomføre muntlig og skriftlig eksamen hvert år.

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.