CC Tenkemotoren – En gratis praterobot for lærere og elever

Er det ikke pussig at noen oppe i undervisningssystemet ikke har tenkt at det ville være lurt å tilby lærere og elever gratis tilgang til en norsk AI-tjeneste? Om de har tenkt det, så har de i alle fall ikke gjort det enda. Halvannet år etter at ChatGPT ramlet inn i hverdagen og laget uorden og usikkerhet i utdanningssektoren er det ikke mange kommuner som har løst denne utfordringen. Men… nå er det i alle fall delvis løst!

Ta turen innom CC Tenkemotoren. Her finner du prateroboten som er gratis og lov å bruke for lærere og elever.

Om CC Tenkemotoren

Det er en nettside jeg personlig har laget for at lærere og elever som står uten et tilbud om tilgang til prateroboter skal få nettopp det. Etter å ha kurset store deler av Norge om KI og skole i over ett år ser jeg at hovedutfordringen for bruk av KI i skolen i dag enda er at lærere og elever ikke har tilgang til teknologi de har lov å bruke i skolen. Det tenkte jeg at jeg ville gjøre noe med.

Nettsiden tar utgangspunkt i nettsiden KI i Randabergskolen, som jeg laget våren 2023. Forskjellen er at denne nettsiden bruker en språkmodell som er fritt tilgjengelig og gratis å bruke. Språkmodellen heter Llama 3 70B og er laget av Meta.

Er tjenesten gratis?

Nei, ingenting er helt gratis – men den er det for deg! Webtjeneren hjemme hos meg som nettsiden driftes på koster noe, men jeg har og bruker den til andre ting uansett. Jeg betaler et månedlig abonnement hos Hugging Face for å få tilgang til gratis bruk av ulike språkmodeller, men det abonnementet har jeg også uansett. Så dette koster noe, og det spanderer jeg.

Dette medfører selvfølgelig at dette ikke er tjeneste hvor du får garantier eller kan kreve noe, fordi vi inngår ingen kontrakter eller løfter med hverandre. Den er der, fordi den er der – og det er det.

En sikker tjeneste

Det jeg kan love er at CC Tenkemotoren er like sikker og trygg som KI i Randabergskolen-prosjektet.

Slik fungerer det:

• Du er helt anonym når du bruker tjenesten.
  • Ingen data lagres, verken det du skriver eller det du får som svar.
  • Ingenting lagres på webtjeneren min og heller ikke hos Hugging Face.

Hvis du vil lese mer om dette, så kan du lese behandlingsrapport og DPIA for CC Tenkemotoren.

Forskjellen fra de store praterobotene

Så hva er forskjellen mellom denne tjenesten og de andre store praterobotene? Jo, de store er størst og det tar de betalt for – på ulike måter. Likevel, Llama 3 70B er en av de store internasjonale språkmodellene! Llama 3 70B er bedre enn gpt-35-turbo og Anthropic Haiku (og kanskje også Sonnet). Men GPT-4o og Gemini 1.5 Pro er selvfølgelig bedre. De to siste koster om du skal bruke dem i skole, fordi gratisutgavene har du ikke lov å bruke i skole på grunn av regler knyttet til personvern. Llama 3 er gratis – og kanskje godt nok til bruk i skolen.

Test den ut!

Jeg vil herved utfordre deg til å prøve CC Tenktemotoren og se hva du synes. Siden du leser dette regner jeg med du er en variant av en ildsjel for KI. Da er du selvfølgelig en bruker av en rekke praterobot-tjenester som er bedre. Det er naturlig nok ikke poenget her. Poenget er at denne tjenesten er gratis, god nok og lov å bruke for lærere og elever. Det er det ikke mange andre som er…

,