Det var jo varslet at Udir, på oppdrag fra Kunnskapsministeren, skulle vurdere å fjerne digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i læreplanen for 1.-4. trinn. Nå er høringen på ute, og de som trodde at det ikke var mulig å klusse til diskusjonen bør ta en kikk. Hvis du tror at du nå får vite hva jeg tenker om forslaget, så får du ikke noen poeng for å gjette riktig.
Oppdraget Udir fikk var «å foreslå tiltak for å oppnå en balansert bruk av digital teknologi på de laveste trinnene i grunnskolen«. Og «tiltaket» ble å legge til setningen…
For elever på 1.-4. trinn skal bruken av digitale enheter være særskilt varsom, og ikke dominere undervisningen.
…til slutt i teksten om digitale ferdigheter i hver læreplan og i beskrivelsen av digitale ferdigheter som grunnleggende ferdiget i overordnet del.
Jeg har ikke lyst til å legge dette på Udir. De prøver å manøvrere i et etterhvert helt håpløst landskap. Dette er likevel svakt. Bakgrunnen for denne endringen er dessuten om mulig enda svakere. Grunnlaget for endringen er:
I undersøkelsen Spørsmål til Skole-Norge høsten 2024 svarer 15 prosent av skolelederne at det i om lag halvparten av timene på 1.-4. trinn brukes kun skjerm og 6 prosent svarer at det i flertallet av timene brukes kun skjerm. De aller fleste skoleledere og lærere rapporterer om balansert bruk av digital teknologi i grunnskolen. Vi ser likevel at det kan være behov for å tydeliggjøre at læreplanverket ikke stiller krav om at hver elev må ha sin egen personlige enhet for å arbeide med fagene på de laveste trinnene og at digital teknologi skal brukes med varsomhet for de yngste elevene.
Intensjonen er jo god. Ingen ønsker en skole der barn blir sittende passivt foran en skjerm time etter time. Målet om å sikre en «balansert bruk» er noe de aller fleste kan stille seg bak. Problemet er at kunnskapsgrunnlaget som brukes for å rettferdiggjøre denne konkrete læreplanendringen, er forbløffende svakt. Det er syltynt. At 15 prosent av skolelederne, i en undersøkelse de ikke visste hva ville bli brukt til, sier at det i om lag(!) halvparten av timene brukes kun skjerm, og 6 prosent sier at det i flertallet av timene kun brukes skjerm, skulle gi et behov for en endring i læreplanen er voldsomt. Det betyr at rundt 80 prosent ikke har noe problemer med at dette dominerer undervisningen og at de utviser den særskilte varsomheten som skal til. Jeg har en magefølelse av at det er andre ting i undersøkelser fra skolen som kanskje er viktigere, og mer utbredt, enn dette og som aldri kommer i nærheten av å føre til en endring i lovverket (som en læreplanendring er).
Jeg klarer heller ikke la være å påpeke at de her, igjen, bruker ordet «skjerm» helt uten innhold. «Skjerm» er ikke det samme som grunnleggende digitale ferdigheter. Like lite som «papir» er lesing og «blyant» er skriving.
Det betyr også at vi må lese at å dominere undervisningen betyr at (om lag) halvparten av timene brukes til «skjerm». Særskilt varsom tar de seg ikke bryet med å forklare hva betyr.
Hvis vi nå konkluderer med at vi må være særskilt varsomme med bruken av skjerm for elever på 1.-4. trinn og passe på at det ikke bare er skjerm mer enn om lag halvparten av timene, så betyr det et par andre ting også… i mitt hode.
For det første er det tut og kjør fra 5. trinn og opp. Der trenger vi ikke være særskilt varsomme og skjerm kan dominere undervisningen. Det er i alle fall ingen som har noe mot det, fordi da burde de skrevet det.
For det andre dukker det opp noen spørsmål. Hva med de andre grunnleggende ferdighetene på 1.-4. trinn? Er det greit at skriving eller lesing eller regning eller muntlige ferdigheter får dominere undervisningen? Burde ikke de hatt den samme advarselen som digitale ferdigheter? Hvor mange skoleledere ville meldt at disse andre grunnleggende ferdighetene får dominere undervisningen? I min verden er ordet dominere negativt ladet i denne konteksten. Det er jo ikke bra om skriving fikk dominere som eneste grunnleggende ferdighet i over halvparten av timene. Beklager… om «blyant» fikk dominere.
Og på toppen av det hele – denne ene setningen i høringen skal nå til administrativ og politisk behandling i et utall av kommuner. Det kommer til å gå med tusenvis av arbeidstimer for én setning som i praksis ikke betyr noe som helst.
Udir kunne bare latt være. Jeg tipper at det er flere enn 20 prosent av både lærere og skoleledere som leser og gjør læreplanen feil, eller ikke etter intensjonen, uansett hva det gjelder, uten at Udir gjør noen endringer i læreplanen av den grunn. Udir kunne påpekt at elever skal ha variert undervisning, både i forhold til innhold, metode og aktivitet, uten å gjøre endringer i læreplanen. Selv om jeg til tider kan ha et noe oppgitt syn på hva som skjer i skolen, så tror jeg at de fleste lærere ikke vil at én bestemt aktivitet, eller ferdighet, skal «dominere» undervisningen deres.
Mitt svar til Udir på høringen er enkelt. Ikke legg til noe. Dere prøver å endre noe som med stor sannsynlighet ikke er et problem. Og om det er det, så virker ikke det dere gjør her. Da er det andre ting vi må snakke om først.
Legg igjen en kommentar