Kjære student med deltidsstudiet i IKT ved Høgskolen i Nesna

IKT og skoleHei! Jeg håper du finner bloggen min nyttig. Det er i alle fall kjekt at flere av du har oppdaget den, og det hadde vært enda kjekkere om du leste den (før du spurte om hjelp til oppgaven). Ikke det, det er kjekt om du spør meg om hjelp til oppgaven og jeg har den uvanen at jeg alltid svarer :-)

Men siden flere enn deg har lurt på om jeg kan hjelpe – så skriver jeg her på bloggen det jeg har svart de som allerede har spurt. Så slipper du å spørre!

Jeg har ikke fått se selve oppgaven, men jeg skjønner at den går noe i denne retningen: «Rektor ved Lillevik skole har bedt deg ta stilling til om hennes skole bør velge klassiske datamaskiner i form av bærbare PCer til alle elevene, eller nettbrett. Du skal sammenlikne disse basert på blant annet operativsystem, inngangenhet(er), utgangsenhet(er), lagring og kobling mot nettverk.»

Det første først – det jeg mener om PC vs nettbrett finner du på bloggen min her:

Det jeg kanskje mener mest om er selve oppgaven du har fått. Den henger ikke på greip, om den er slik den ser ut til å være. Rektor på Lillevik er i beste fall helt på jordet i forhold til vurderingskriterier for å velge mellom bærbar PC og nettbrett – og det må du si til henne! Hvis det er hun som har satt opp listen…

Momentene du skal sammenlikne ut fra betyr ingenting i seg selv for valget av bærbar PC eller nettbrett, noe jeg håper du skjønner etter å ha sett igjennom hva jeg mener om saken. Det betyr ingenting om dingsen kjører iOS, Android 4.4 eller Windows RT eller 8.1. Det betyr heller ingenting hvor mange USB-porter, HDMI-utganger eller andre finesser dingsen har. Det som betyr noe er hva du kan bruke den til. Hva er det et nettbrett kan som en bærbar PC ikke kan – om omvendt. Hva må du ofre når du velger den dingsen du velger? (Tips 1 og tips 2 :-) Svaret her er en salig blanding av hvordan en dings er ment å bli brukt og hvordan du ønsker å bruke den. La ønsket være utgangspunktet!

Mitt svar på oppgaven er at du først må få rektoren på Lillevik til å beskrive hva hun vil med den bærbare digitale enheten, så kan du gi henne gode råd om hva som vil være en god løsning.

Lykke til med oppgaven!

PS! Det eneste som betyr noe i forhold til maskinvare er, etter min mening, batteritid og om det er bakkamera (altså et kamera som vender vekk fra skjermen) eller ikke. Dette har egentlig lite med selve maskinvaren å gjøre, men hva du kan bruke dingsen til. Batteritid sier mye om hvor lenge du kan bruke den (det mest sentrale av alt :-) og med et bakkamera kan du bruke dingsen som et fotoapparat eller videokamera.

2 tanker om “Kjære student med deltidsstudiet i IKT ved Høgskolen i Nesna

  1. Hei Odin!

    Så flott at du har valgt å lage et eget blogginnlegg basert på henvendelser fra nettstudentene! :-) Og så har du selvsagt helt rett i at i det virkelig liv ville en slik oppgave fra en rektor ikke «henge på greip» :-)

    Men som så ofte i utdanningssystemet er arbeidskravene gjerne snevert konstruert ut fra hva vi ønsker å «drille» studentene i :-) Her var det forståelse for et sett med tekniske begreper og økt bevissthet rundt nettbrett kontra de mer klassiske datamaskinene. I resten av IKT og Læringsstudiet vil de i større grad møte større og mer innholdsrike oppgaver der de må fokusere på det som virkelig betyr noe – den pedagogiske hensikten med IKT :-)

    Mvh
    Per A. Godejord

    1. Hey! Kjekt å få svar :-)

      Jeg er ikke uenig i at det er viktig å ha kjennskap til tekniske begreper når en skal inn å vurdere løsninger, men det uansett ikke det viktigste – noe vi sikker ikke er uenig i. Så den skal jeg la ligge.

      Det er derimot synes er en litt pussig formulering i kommentaren din er «den pedagogiske hensikten med IKT». Det er ingen pedagogisk hensikt med IKT. Hvis du sjekker innom lenkene i blogginnleggene kommer det nok frem at IKT har en hensikt i seg selv i skolen, fordi det finnes i hverdagen utenfor skolen (og i så liten grad i skolen). Det pedagogiske målet må i så tilfelle være å integrere IKT på en måte som forsterker de måtene å arbeide på som gir best mulig læring. Heldigvis er både PCen og nettbrettet gode digitale IKT-verktøy som gjør at du nettopp kan gjøre ting annerledes i skolen – og gjennom det utnytte læringsteoretiske prinsipper som vi vet gir bedre læring (enn de som ofte blir brukt i skolen i dag). For å sette det litt mer på spissen – den pedagogiske hovedutfordringen med IKT er å endre læreres måte å undervise på når elevene og lærerne har dette verktøyet lett tilgjengelig i skolen (gjelder kanskje lærernes lærere også? ;-).

      Hadde nettopp en presentasjon på NOLES hvor jeg var innom noe av dette. Jeg har også en presentasjon om «Hvorfor 1-til-1 i skolen?«, men den har ikke så godt notater – selv om en del av lysbildene er selvforklarende :-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.