Innledning om LMSer

Dette innholdet er 13 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Jeg skal nå begynne på arbeidet med å se på itslearning, Fronter og Moodle som LMSer i skolen. I 2007 laget Norgesuniversitet er rapport «Bruk og egnethet av fire LMS», Olav Skundberg (red.), som tok for seg en sammenlikning av disse tre i tillegg til en delvis vurdering av Microsoft Learning Gateway. Oppsummeringen av rapporten ser omtrent slik ut (MLG var ikke med i sluttvurderingen):

Prosjektet tok utgangspunkt i spørsmålet: Er LMS-ene egnet som et pedagogisk verktøy? For å kunne svare på det, har vi undersøkt i hvilken grad LMS-ene ivaretar krav om å kunne bruke ulike pedagogiske opplegg, bruke et mangfold av funksjoner og verktøy og vise til gode undervisningsopplegg.

  • LMS-ene støtter de ulike pedagogiske oppleggene vi kunne prøve innenfor rammen av prosjektet. Vi kan allikevel tenke oss undervisningsopplegg, for eksempel innen ferdighetstrening, hvor LMS-ene gir begrenset støtte.
  • Det har vært brukt et mangfold av funksjoner og verktøy. Av de vi evaluerte, ser vi at det er publisering, oppslagstavle og øvingsadministrasjon som er vurdert som viktigst.
  • Vi kan også vise til gode undervisningsopplegg og bruk av nye funksjoner, som blogg og wiki, som ga meget positiv respons.

På dette grunnlaget vil prosjektet hevde at LMS-ene er egnet som pedagogiske verktøy. Vi vil allikevel føye til et men: Slik man trenger opplæring for å kjøre bil, trengs det også opplæring og gode eksempler for å tilpasse LMS-et til undervisningsopplegget.

Til slutt, er det grunnlag for å si at et av de tre LMS-ene vi har testet er bedre egnet enn et annet i pedagogisk sammenheng? Vi mener at det ikke er grunnlag for å si det, det er vanskelig å trekke frem noen vesensforskjell i funksjonalitet og brukervurdering. Tekniske rammekrav og kostnader er ikke tatt med i denne vurderingen.

Selvfølgelig har det skjedd mye med alle tre LMSene siden 2007, men tror allikevel at hovedkonklusjonen enda er noenlunde rett. Jeg vil selv ikke gå så i dybden, som denne rapporten gjør, men jeg vil gjøre det jeg tror de fleste gjør når de bruker et LMS: Jeg vurderer LMSene ut i fra hvordan jeg synes de tjenestene jeg mener er viktig er tilgjengelige i den enkelte LMS og hva som i hovedtrekk skiller det ene systemet fra det andre.

Det jeg også vil tenke på er hvorfor jeg skal bruke et LMS og hva jeg skal bruke det til. Utgangspunktet mitt er om det strengt tatt er nødvendig med et LMS. Har jeg bruk for et system der en masse tjenester er samlet under ett tak, når de samme tjenestene finnes i betraktelig bedre utgaver hver for seg? Har integreringen av tjenestene en verdi i seg selv? Hva er det et LMS kan brukes til som andre tjenester ikke kan gjøre?


Publisert

i

,

av

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.