I rekken av teite ting Udir holder på med for tiden

Ikke bare skal Udir hjelpe oss med å beskytte elever mot skadelig innhold på nett, nå skal de også beskytte elevene mot å bli fristet til å «fuske» på sentralt gitt eksamen hvor det er forberedelsesdel. Hvordan ordnet de det? Jo, Udir bare fjernet forberedelsesdel på sentralt gitt eksamen. Og hvorfor ikke forberedelsesdel, kan det hende du tenker nå. Jo, snakkisen over snakkiser – KI. Dette er bare helt idiot.

I tilfelle du ikke orket å klikke på lenken til Udir sitt skriv:

Det er ikke tillatt å bruke KI under eksamen, men alle elever har mulighet til å benytte KI i forkant av eksamen. Det er derfor risiko for at elever bruker informasjonen fra forberedelsesdelen til å skape tekster ved hjelp av KI, som de kan bruke i sine eksamenssvar. Det har også tidligere vært mulig for elevene å innhente tekster, eller få hjelp på forberedelsesdagen til å produsere tekst som ikke viser deres egen kompetanse, og inkludere dette i eksamensbesvarelsen.

Med KI er tekster skrevet av andre mer tilgjengelige, og risikoen for at eksamensbesvarelser ikke viser elevens egen kompetanse vil øke. Dette gjør vurderingsarbeidet utfordrende for sensor, og bidrar til en mindre pålitelig karaktersetting og svekket tillit til eksamen.

Det Udir egentlig skriver her er at alle har jo kunnet forberede seg og tatt med materiale på eksamen som de selv ikke har skrevet – og som de kan bruke på eksamen. Men nå kan alle gjøre det, ikke bare de med over snittet beleste foreldre, og da må vi stoppe det.

Jeg tror ikke dette er lurt. Faktisk løser du ikke så mye, og du gjør bare ting verre for de elevene som aldeles ikke trenger at ting blir verre. Udir gjør nemlig ikke andre endringer enn å fjerne forberedelsesdelen. Eksamensoppgaven kommer fremdeles til å være slik den har vært. Elever som sliter med å lese tekster vil derfor ha en ulempe når de må lese tekster på selve eksamensdagen og ikke i forkant. Dette øker også stressnivået for mange elever på selve dagen og øker dermed sjansen for at resultatet/prestasjonen blir et sjansespill.

Denne typen uforberedte oppgaver er i enda mindre grad knyttet til virkeligheten enn eksamen med forberedelse, og oppleves derfor som kunstig med tanke på at elevene skal lære å møte en virkelighet utenfor skolen. På UH-nivå er det innlysende hva tema til en skriftlig eksamen uten forberedelse er, fordi disse er faglig smale i forhold til hva faget norsk og engelsk er i grunnskolen. Bare for å sammenlikne det med fag jeg er opptatt av for tiden – det er enkelt å tippe hva eksamen i faget «Kontekstuell teologi» vil inneholde. Oversetter jeg dette til hvordan det er i grunnskolen (og videregående) er det som om det bare var én eksamen som het – teologi. Og da hadde jeg også stresset om jeg ikke fikk et eneste hint om hva innen teologien jeg burde være mer forberedt på.

Elever har alltid hatt ulik hjelp med å kunne forberede eksamen. Det vil de fremdeles ha, så dette kommer ikke til å utjevne særlig. Hvis forberedelsesdelen skal fjernes må også muligheten for å ha tilgang til annen tekst enn selve eksamensoppgaven også måtte strammes inn. Og nå skal alle elever som tilfeldigvis leser denne bloggen få et godt tips. Har elevene anledning til å ha med materiale ut over eksamensoppgaven vil de fremdeles kunne stille med store samlinger KI-genererte tekster, hvor noen kan stemme godt med aktuelle tema de får i oppgavene. Nå snakker jeg ikke om elever som lager en håndfull KI-genererte tekster, men tusenvis av tekster om aktuelle temaer i samtiden. De elevene med ressurssterke foreldre vil ha en større fordel her, enn elever som ikke har det, fordi disse elevene kan få god hjelp til hvilke temaer som KI bør skrive tekster om. Når du så har med noen tusen tekster i ulike sjangre er det enkelt å søke frem den teksten som viser seg å passe godt til eksamen. Språkmodeller er også gode til å lage stikkord til hver tekst som gjør den enkelt søkbar.

Det ville være bedre om muligheten for å ta med seg materiale ut over eksamensoppgaven ble fjernet, enn at forberedelsesdelen blir fjernet. Det er fullt mulig å gjennomføre en forberedelsesdel og hvor elevene ikke får ta med seg eget materiale til selve eksamensdagen. Da kan de ikke ha med seg ferdigproduserte KI-tekster som de kan skrive av. Det løser flere utfordringer enn det skaper nye, jf utfordringene ved å fjerne forberedelsesdelen som lager utfordringer uten å kanskje løse noe. Og forresten, om noen elever faktisk husker innhold fra KI-tekstene og klarer å bruke dem på eksamen er vel ikke det så dumt?

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.