Men kjære deg, bruker de EDB i skolen?

Men kjære deg, bruker de EDB i skolen?

Tema under middagsdrøset i dag ble leserinnlegget i DN om «Drapsspill på skole-Ipad – i ‘educational edition'». Det har gått sin lille kanossagang i sosiale medier – og jeg har litt blandede følelser for hele opplegget. De som ikke har fått det med seg kan lese innlegget og søke litt på Twitter – og oppdage at drapsspillet vi her snakker om er… Minecraft. Selv om jeg ser bort fra noen kanskje litt uheldige formuleringer i leserinnlegget er det ikke vanskelig å henfalle til latterliggjøring av hele innlegget som motsvar. Da jeg leste det tenkte jeg at dette lett kunne vært humor – om det var Satiriks eller Vredens Gnag som hadde publisert det. Men det er det ikke. Erik Fossum i PressFire har skrevet en ok kommentar til innlegget, men jeg tenker at det er noe mer som må frem – uten at vi må prøve å trekke billige poeng bare fordi det unektelig er lett å lure på hvilken verden immunologen fra Torshov i Oslo har gitt oss et glimt av.

Dr. Langeskov, The Tiger, and The Terribly Cursed Emerald – A Whirlwind Heist

Dr. Langeskov, The Tiger, and The Terribly Cursed Emerald – A Whirlwind Heist

Det er den varmeste sommeren noen sinne, og over hele Europa forsvinner verdifulle skatter. Museumsvakter låser opp skapene og ser at verdifulle artefakter er stjålet. Rike godseiere våkner opp og ser at dere uvurderlige malerier har forsvunnet fra veggene. Én ting er i alle fall klart – en mestertyv farer over kontinentet og politiet står bare der og klør seg i hodet. I dette 15 minutter lange spillet av Crows Crows Crows skal du… nei… dette ble helt feil… jeg er på baksiden av spillet?! Javel?!

«Superliminal» – Virkeligheten er slik du ser den

«Superliminal» – Virkeligheten er slik du ser den

Noen gang tenkt over hvordan du kan la elever mestre utfordringer i «ukjente sammenhenger og situasjoner», som det står i kompetansebegrepet i det nye læreplanverket? Hva skjer når eleven må løse utfordringer i en verden ikke oppførte seg helt slik de kjenner den fra før? I dataspillet «Superliminal» er virkeligheten slik du ser den – bokstavelig talt! Og det er et fabelaktig utgangspunkt for å bruke et dataspill i kunst og håndverk… og ellers.

Dybdeperspektivet oppfører seg… galt. Objekter er så store som de ser ut til – rettere sagt, så store de faktisk er på skjermen. Og det må du utnytte. Spillet er underholdende og underlig, og her tulles det både med perspektiv, hvordan du forventer at verden virker, spillmekanikker og stereotype fortellergrep i dataspill.