-
Prateroboter skriver hjemmeeksamen
Før sommeren hadde jeg noen eksamener, og det var lenge siden sist. Det var til og med hjemmeeksamen. Og jeg som har tilgang til alle verdens språkmodeller og vet hvordan jeg skal bruke dem. Hva skjer da? Jo, dette…
-
Skal vi ikke bare lande denne en gang for alle?
Hei dere! Skal vi bare lande en feil som gjentas gang på gang en gang for alle? Journalister i Aftenposten begynte den. Utdanningsministeren og flere i UH fortsatte den, og i dag har også redaktører i Aftenposten gjort den.
-
Priser og begrensninger på språkmodeller
I diskusjonen om ulike varianter av språkmodeller dukker ofte spørsmålet om hva det koster opp. Dette gjelder både chatboter levert av ulike firma og når skoler/kommuner velger å sette opp sin egen tjeneste for lærere og elever (og andre). Jeg har jo unektelig holdt på med dette en stund nå og tenkte at jeg kunne oppsummere noe av det for dem som digger å lese det, og så har jeg et sted hvor jeg kan peke folk videre om de lurer.
-
Hva er egentlig problemet?
Det ropes høyt av mange lærere at Myndighetene (med stor M) må komme med reguleringer av KI, og jeg regner med de som roper tenker på språkmodeller i skolen. Lærerne er blitt helt handlingslammet, og velger å lene seg tilbake og si at problemet ikke er deres og det må løses av andre – men på en måte som passer dem. Hvorfor ikke ta ballen og stå for det du mener?
-
Praktisk tips om språkmodeller i skolen
I det følgende får du ingen fasit om hvordan du gjør store språkmodeller bra i skolen, men du skal få noen tips jeg har plukket opp i arbeidet med «AI i Randabergskolen». Dagens tips er 1) den sykt enkle måten å sette opp en løsning for din skole, 2) hvordan få GPT-modellene til OpenAI til å gi deg mer og 3) to «feil» som lett kan ødelegge mye.
-
En skyllebøtte om eksamen… igjen…
Du har kanskje hørt en lærer si at det er godt om du kommer opp i muntlig eksamen i et fag du ikke har så godt karakter, fordi da kan du enklere gjøre det bra? Jeg håper ikke det, fordi det er helt feil. Det er faktisk så feil som du kan få det.
-
Hva vi ikke skal bruke språkmodeller til i skolen
På årets NKUL var det noen få utstillere som hadde begynt å leke med kunstig intelligens og skole. Rettere sagt, ChatGPT og skole. Noen var enda på planleggingsstadiet, og det var Learnlab som hadde kommet lengst i implementeringen av en stor språkmodell i løsningen sin. Jeg skal bare si det med en gang – jeg er veldig delt i det jeg fikk se av Learnlab. Før jeg går videre vil jeg minne meg selv, og deg, om at «strong opinions, weakly held» er et motto jeg prøver å leve etter. Det betyr at jeg kan bomme stygt, men det er viktig å…
Spillpedagogbanken

CC Tenkemotoren

Kategorier
- Didaktikk (117)
- Konferanser/samlinger (22)
- Kunstig intelligens (25)
- Lover og regler (61)
- Løse tanker (50)
- Maskinvare (107)
- Meta (13)
- Programvare/skytjenester (79)
- Sånn går no dagan (29)
- Spill i skolen (37)
- Ymse (24)
Stikkord
acer android asus chatgpt chromebook databehandleravtale datatilsynet docx eksamen feide fronter gdpr google google disk ipad itslearning kindle krle lms læringsbasert spilling microsoft minecraft moodle naturfag nettbrett new millenium learners nkul oculus odf oecd openai personopplysningsloven personvernforordningen prosjekt "nettbrett" randaberg randabergskolen sandnes språkmodeller stavanger tf101 udir utviklingspermisjon vr windows workspace