-
Priser og begrensninger på språkmodeller
I diskusjonen om ulike varianter av språkmodeller dukker ofte spørsmålet om hva det koster opp. Dette gjelder både chatboter levert av ulike firma og når skoler/kommuner velger å sette opp sin egen tjeneste for lærere og elever (og andre). Jeg har jo unektelig holdt på med dette en stund nå og tenkte at jeg kunne oppsummere noe av det for dem som digger å lese det, og så har jeg et sted hvor jeg kan peke folk videre om de lurer.
-
Hva er egentlig problemet?
Det ropes høyt av mange lærere at Myndighetene (med stor M) må komme med reguleringer av KI, og jeg regner med de som roper tenker på språkmodeller i skolen. Lærerne er blitt helt handlingslammet, og velger å lene seg tilbake og si at problemet ikke er deres og det må løses av andre – men på en måte som passer dem. Hvorfor ikke ta ballen og stå for det du mener?
-
Praktisk tips om språkmodeller i skolen
I det følgende får du ingen fasit om hvordan du gjør store språkmodeller bra i skolen, men du skal få noen tips jeg har plukket opp i arbeidet med «AI i Randabergskolen». Dagens tips er 1) den sykt enkle måten å sette opp en løsning for din skole, 2) hvordan få GPT-modellene til OpenAI til å gi deg mer og 3) to «feil» som lett kan ødelegge mye.
-
En skyllebøtte om eksamen… igjen…
Du har kanskje hørt en lærer si at det er godt om du kommer opp i muntlig eksamen i et fag du ikke har så godt karakter, fordi da kan du enklere gjøre det bra? Jeg håper ikke det, fordi det er helt feil. Det er faktisk så feil som du kan få det.
-
Hva vi ikke skal bruke språkmodeller til i skolen
På årets NKUL var det noen få utstillere som hadde begynt å leke med kunstig intelligens og skole. Rettere sagt, ChatGPT og skole. Noen var enda på planleggingsstadiet, og det var Learnlab som hadde kommet lengst i implementeringen av en stor språkmodell i løsningen sin. Jeg skal bare si det med en gang – jeg er veldig delt i det jeg fikk se av Learnlab. Før jeg går videre vil jeg minne meg selv, og deg, om at «strong opinions, weakly held» er et motto jeg prøver å leve etter. Det betyr at jeg kan bomme stygt, men det er viktig å…
-
Er de store språkmodellens tid allerede forbi?
Jeg tror AI blir en del av den hverdagen sammen med resten av informasjons- og kommunikasjnsteknologien vi bruker i skolen, og at det kommer til å endre ting – men ikke revolusjonere det. AI, eller maskinlæring, har allerede eksistert lenge, og uroen ChatGPT har laget er noe ut av proporsjoner. Det er sagt av flere enn meg at kunstig intelligens ikke er et godt begrep. Maskinlæring, avanserte algoritmer, eller spesifikt store språkmodeller er bedre, fordi det er mer konkret og sier mer om hva det faktisk er. Det som uansett er sikkert er at frislippet av den store språkmodellen ChatGPT har…
-
ai.randabergskolen.no er satt i drift
Da er nettstedet ai.randabergskolen.no offisielt satt i drift! Her får alle, både lærere og elever, i Randabergskolen tilgang til ulike kunstige intelligenser, som de kan bruke i undervisningen. Målet er at AI skal være lett tilgjengelig på en positiv måte i skolehverdagen.
-
På hvilken måte er ChatGPT intelligent?
Det er sagt mye om AI de siste månedene, både klokt og rart. Jeg har tenkt og sagt en del om det, men ikke skrevet noe på bloggen om det. Det er skummelt å skrive om det, fordi det er så mange som er aktive og mener ting – inkludert meg selv. En av de store utfordringene er å forklare hva KI er på en slik måte at folk skjønner hva det faktisk er, og at vi ikke luller det bort i antropomorfismer som gjør at en misforstår hvorfor den gjør det den gjør bra og dårlig. Det er det…
-
Det er lett å glemme å følge loven…
Tenkt deg at du jobber i en kommune som bruker Microsoft365. Denne kommunen er en helt vanlig kommune som gjør så godt den kan i alt det en kommune holder på med, som de fleste andre store og små kommuner. Så ved en tilfeldighet oppdager du at det har dukket opp en ny tjeneste for deg kalt Microsoft Viva Insights, og så lurer du på hva den gjør for noe. Hvis du tror at noen har gjort noe dumt her, så har du helt rett!
Spillpedagogbanken

CC Tenkemotoren

Kategorier
- Didaktikk (120)
- Konferanser/samlinger (23)
- Kunstig intelligens (29)
- Lover og regler (63)
- Løse tanker (51)
- Maskinvare (111)
- Meta (13)
- Programvare/skytjenester (83)
- Sånn går no dagan (29)
- Spill i skolen (37)
- Ymse (20)
Stikkord
acer android asus chatgpt chromebook claude databehandleravtale datatilsynet eksamen feide fronter gdpr google google disk ipad itslearning kindle krle lms læringsbasert spilling matematikk microsoft minecraft moodle naturfag nettbrett new millenium learners nkul oculus odf oecd openai personopplysningsloven prosjekt "nettbrett" randaberg randabergskolen sandnes språkmodeller stavanger tf101 udir utviklingspermisjon vr windows workspace