• En selger i fåreklær

    Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.Det er noe med forholdet mellom de frivillige entusiaster og kommersielle aktører jeg har tenkt på lenge. Det henger helt tilbake til da vi på Harestad skole trødde igang med linux og fri programvare over hele linjen […]

    Les mer…

  • Oversettelsesprogram og eksamen

    Oversettelsesprogram og eksamen

    Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.I serien om hjelpemidler til eksamen er vi nå kommer til avdelingen for oversettelsesprogrammer – som Udir sier ikke er lov: For norsk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt. Forståelsen av hva et oversettelsesprogram er […]

    Les mer…

  • «Nei, jeg kan ikke bruke denne nye naturfagboken, fordi ingen har vist meg hva som står i den.»

    «Nei, jeg kan ikke bruke denne nye naturfagboken, fordi ingen har vist meg hva som står i den.»

    Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.Vi hadde flirt av den læreren som sa noe slikt – og lurt på hva han holdt på med. Det hadde vært en helt absurd uttalelse, men den er helt legitim om du oversetter den til IKT og […]

    Les mer…

  • Et møte med bokbransjen

    Et møte med bokbransjen

    Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.Dette er et retrospektivt blogginnlegg. Det var et innlegg jeg hadde tenkt å publisere en gang i slutten av 2013, men så har det bare ligget under «Kladd» – til nå. Dessverre tror jeg store deler […]

    Les mer…

  • The Stanley Parable – the end is never the end is never the end is never the end is never…

    Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag. The Stanley Parable prøver ikke å gi oss svaret på et spørsmål, det prøver å få oss til å oppdage spørsmålene vi burde stille! Dette læringsopplegget viser hvordan dataspillet kan brukes i norskundervisningen for å […]

    Les mer…

  • iktipraksis.no – kanskje et sted for gode læringsopplegg

    Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.Senter for IKT i utdanningen jobber med å dra igang iktipraksis.no – en nettside for deling av pedagogisk praksis med IKT. Det er allerede en del materiale på siden, men jeg synes det kan være noe […]

    Les mer…

  • Kahoot + Google dokumenter = en slags lesestrategi

    Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.Vi er nettopp ferdig med kapittel 4 i naturfagboken – om egenskaper til ulike materialer. Jeg hadde på forhånd sagt til elevene at vi skulle ha en sluttvurdering i Kahoot. Trikset denne timen var Google Disk-dokumentet […]

    Les mer…

  • «Endelig er dagen her…»

    Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.Det er ingen hemmelighet for lesere av bloggen at jeg har hatt et svakt punkt for Chromebook – se her og her og her. Etter noen år med Google Apps for Education på Grødem skole og Harestad […]

    Les mer…

  • Problematisering av Udirs (fremdeles foreldede) syn på hjelpemidler til eksamen

    Problematisering av Udirs (fremdeles foreldede) syn på hjelpemidler til eksamen

    Hva er et hjelpemiddel «…som tillater kommunikasjon»? Og har Udir helt kontroll på dette?

    Les mer…

  • Første Oculus-test i klassen

    Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.Jeg hadde noen «ledige» timer med 8C før jul. Halvårsvurderingen med og uten karakter var ferdig og to uker juleferie var under oppseiling (for elevene!). Tiden var altså klar for å bruke noen av timene i […]

    Les mer…